Wanneer is het verplicht om veiligheidsschoenen te dragen?

Ik heb heel veel soorten werk gedaan, en vaak is het verplicht om veiligheidsschoenen te dragen. Meestal zie ik de logica er wel van in, e.g. op een bouwplaats ofzo. Maar niet altijd. Zo moest ik ook veiligheidsschoenen aan toen ik papier moest prikken. Waarom is dat? En is dat echt verplicht van de arbeidsinspectie? Of verzint de gemeente dat zelf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit hangt af van de branche? Sector zeg maar en type werk

Het beste antwoord

Je draagt veiligheidsschoenen als er gevaar bestaat dat je voeten tijdens het werk beschadigd raken.
Volgens een gemeenteverordening kun je verplicht worden tot het dragen van veiligheidsschoenen. Dit is niet zo onlogisch, want je zou anders tijdens het papier prikken per ongeluk bijvoorbeeld door je schoen of in je open sandaal kunnen prikken.

Toegevoegd na 2 minuten:
ARBO:
Goede veiligheidsschoenen bieden voeten de nodige bescherming tegen beknellingen, vallende en scherpe voorwerpen en gevaarlijke stoffen.
Veiligheidsschoenen zijn bij veel productiewerk een standaard onderdeel van de beveiliging van werknemers. Een ongeval waarbij voeten geblesseerd raken leidt snel tot verzuim.

De keuze van veiligheidsschoenen
Het begrip veiligheidsschoen omvat diverse vormen van veilig schoeisel: schoen, laars, hoog of laag model. Maar ook houten klompen kunnen in sommige gevallen tot veiligheidsschoen gerekend worden. De keuze van de veiligheidsschoen moet zijn afgestemd op het werk en de werkomstandigheden. Het is aan te bevelen de informatie die de leverancier van de veiligheidsschoenen verschaft te raadplegen voor de specifieke omstandigheden binnen een bedrijf.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heet papierprikken. En we noemen het een prikstok.
Maar zo'n stok met een punt er aan word al heel erg lang niet meer gebruikt, het is gewoon een knijpstok eigenlijk. Gevaar voor in schoen prikken is dus niet aanwezig. Maar goed, het is dus de gemeente zelf die het verplicht stelt, en dus niet de arbeidsinspectie?
SimonV
9 jaar geleden
De werkgever moet volgens de Arbowet zorgen dat de wettelijke doelvoorschriften worden nageleefd.
"Als uw werkgever u verplicht veiligheidsschoenen te gebruiken, dan moet u dit doen. U moet de aanwijzingen van uw werkgever opvolgen. Als u herhaaldelijk weigert om aanwijzingen op te volgen, kan dit leiden tot schorsing of zelfs ontslag.
De Arbeidsinspectie controleert of u de schoenen juist gebruikt. Is dit niet het geval, dan kan de inspectie u direct een boete geven." Uiteindelijk stelt de Arbeidsinspectie het dus ook verplicht.
SimonV
9 jaar geleden
Een opgeraapte injectiespuit kan bijvoorbeeld zonder veiligheidsschoen in je voet of schoen prikken als je 'm laat vallen.