Is het lezen van post van een ander stafbaar en welke staf staat hier op?

Stel, er liggen een aantal brieven (rekeningen etc) in je brievenbus. Je opent ze allemaal zonder te kijken voor wie de brieven bestemd zijn. (Je woont alleen en ze liggen in jouw brievenbus dus je denkt daar verder niet bij na) Echter wanneer je een envelop hebt geopend en de brief gelezen hebt blijkt dat deze niet voor jou maar voor je buurman en/of buurvrouw te zijn.

Ben je nu strafbaar omdat je een brief geopend en gelezen hebt dat niet voor jou bestemd is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (3)

Nee is niet strafbaar... Het komt HEEL vaak voor... En de lezer kan en mag zich beroepen op vergissing van de afzender...

Toegevoegd na 4 minuten:
Als jij de toegang verschaft tot een andere brievenbus en je leest dat, ja dan is het een andere zaak... en dan kun je tot gevangenis straf veroordeeld worden, dat dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in dat geval ben je niet strafbaar.

Het briefgeheim is vastgelegd in de grondwet, en geldt van het moment van verzending tot aankomst bij de geadresseerde. Als de brief aankomt in jouw brievenbus, is hij nog niet aangekomen bij de geadresseerde, waardoor het lezen van de brief een schending is van het briefgeheim.

Maar dat betekent niet dat het ook strafbaar is.

Het briefgeheim is namelijk niet an sich opgenomen in het wetboek van strafrecht als het gaat om particulieren. Wel als het gaat om de medewerker van een openbare instelling aan welke het poststuk is toevertrouwt. Dat wil zeggen dat de postbode strafbaar is als hij de brief opent, leest, vernietigt, steelt, verandert etc.

Jij bent geen postbode, maar gewoon een burger. Het artikel dat hier op jou van toepassing zou zijn, is artikel 350.1:

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie

Wat dit concreet betekent: je hebt de brief niet *opzettelijk* geopend (waarmee je de envelop hebt 'vernield') en dus ben je niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je bent niet strafbaar.
Ik denk alleen dat je een mep krijgt van degene voor wie de brief was bestemt.