Hoe erg is het om je kind aan te geven in een andere gemeente dan de geboortegemeente?

Ik heb m'n zoon (1 jaar inmiddels) aangegeven in de gemeente waar ik woon en NIET in de gemeente waar het ziekenhuis stond (1 uur rijden). Hoe erg is dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Uit de reactie begrijp ik dat je gelogen hebt over de geboorteplaats. Zou je de waarheid hebben gesproken, dan had de ambtenaar het niet ingeschreven. Nu staat het kind in het geboorteregister van de verkeerde gemeente wat betekent dat op alle officiële formulieren waarop de geboorteplaats moet worden ingevuld ook diezelfde foutieve plaats moet worden ingevuld omdat er anders geen aansluiting meer is met het identiteitsbewijs. Foute boel dus. Denk ook eens aan diploma's en andere waardepapieren.

Vreemd is wel dat je kennelijk een kind kunt inschrijven zonder bewijs van de geboorteplaats. Geeft het ziekenhuispersoneel geen officieel document af?
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Computoon. Thanks voor je reactie. Het is voor mij geen probleem om overal de 'foutieve' plaats in te vullen omdat dit voor mij de goeie plaats is. Ik woon al m'n leven lang in dezelfde plaats en zal hier ook niet weggaan. Dus voor mij is dat de geboorte/woonplaats. En dat vul ik dan ook overal in. Het lijkt me dat dit dan verder geen issues moet opleveren. En inderdaad: het ziekenhuis heeft geen officieel document afgeleverd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goh, kun je dan dus gewoon naar het gemeentehuis gaan en aangeven dat je een kind hebt gekregen? Ik ga het over een paar weken meemaken, maar dacht dat je toch wel minstens een verklaring van een arts of verpleegkundige moet overleggen (met plaats en datum). Weer wat geleerd :-)
Computoon
9 jaar geleden
Ik heb me daar zeer over verbaasd maar het schijnt inderdaad wettelijk te kunnen: een kind aangeven zonder bewijs dat het daadwerkelijk is geboren als het NIET in een ziekenhuis is geboren.. (Zou de overheid deze mogelijkheid tot fraude over het hoofd hebben gezien)? En als je tegen de ambtenaar liegt dat het thuis is geboren, wordt dit kennelijk voor zoete koek geslikt door de ambtenaar, althans door de ambtenaar die de geboorteaangifte van vraagsteller heeft opgemaakt. Maar hoe zou die dit moeten controleren? Het zou m.i. toch handig zijn als een arts/verloskundige/verpleegkundige die bij de bevalling geassisteerd heeft wettelijk verplicht zou zijn een voorgeschreven formulier in te vullen (met watermerk en al, een echt waardepapier dus) dat overhandigd zou moeten worden bij de aangifte. 100% waterdicht is dat ook weer niet, want stel dat een kind wordt geboren zonder vorm van medische assistentie: dan heb je geen bewijs, tenzij je met kind en al naar het gemeentehuis komt (maar hoe bewijs je dan weer dat het 'jouw' kind is..., met een bloedonderzoek, af te nemen door een gemeentelijke arts?) Zie onderstaande tekst van de bron http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/aangifte-geboorte-in-nederland?utm_campaign=sea-t-familie-jeugd-en-gezin-a-aangifte_geboorte&pk_kwd=aangifte%20geboorte%20kind&gclid=COX8vbergb8CFQQFwwodjgcA8A "Waar u geboorteaangifte doet U doet aangifte van de geboorte van uw kind in de gemeente waarin uw kind is geboren. Dit doet u bij de burgerlijke stand. U hoeft uw kind niet mee te nemen. Wel moet u een aantal documenten bij u hebben:
Geldig paspoort of ID-kaart van degene die aangifte doet. Woont u in de gemeente waar u aangifte doet? Dan mag het ook een rijbewijs zijn.
Geldig paspoort of ID-kaart van de moeder. Woont de moeder in de gemeente waar u aangifte doet? Dan mag het ook een rijbewijs zijn. Eventueel:
Geboortebericht van de arts of verloskundige (als uw kind in een ziekenhuis is geboren);
Akte van erkenning (als uw kind voor de geboorte is erkend);
Akte van naamskeuze (als bij erkenning voor de geboorte is vastgelegd welke achternaam uw kind krijgt);
Trouwboekje (als u getrouwd bent; uw kind wordt dan bijgeschreven in uw trouwboekje. Dit is niet verplicht) Naar verwachting is het vanaf 2015 mogelijk om digitaal aangifte te doen van een geboorte. Dit kan alleen in gemeenten die daarvoor kiezen. Informeer hiernaar bij de gemeente."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wist ik niet, dat je je kind aan moet geven in de plaats waar het geboren is. Ik heb het mijn man laten doen, en ik denk dat hij bij onze woonplaats naar het gemeentehuis is gegaan. (thuis geboren, daarna naar ziekenhuis in andere gemeente gegaan) Overigens bestaat trouwboekje niet meer: je kan bij je trouwen een niet-rechtsgeldig boekje meekrijgen (kopen) als je dat graag wil, maar dat heeft geen enkele status. Bijschrijven doen ze dus ook niet meer.