wat is de procedure bij inbeslagname van auto?

Kan iemand mij vertellen wat de procedure is bij een inbeslagname van een auto? De inbeslagname is gebaseerd op een onbetaalde boete van telefoneren achter het stuur. De boete zou inmiddels 332eur zijn.
De auto is in beslag genomen door politie. Ze stonden voor de deur en vertelden dat ze de auto in beslag zouden nemen Ivm die boete. Ze hebben echter niets van papieren laten zien/overhandigd waaruit blijkt dat dit uberhaupt klopte.
Hier is door diegene waar het hier om gaat eigenlijk té laat nagedacht en had toen al v de schrik netjes de autosleutels gegeven.
Toen ze na ongv 4 weken ging ze de auto ophalen en werd haar verteld dat auto bij 'de Domeinen' stond en dus niet meer op politiebureau. Hier kwamen dus ook nog stallingskosten bij, bovenop die 332eur boete. Uiteindelijk 778eur neer moeten leggen. Maar ook weer nergens ergens schriftelijk bericht van gehad, noch van verplaatsing van auto naar 'de Domeinen' noch van de stallingskosten. Mag dit zomaar zonder dat zij iets van schriftelijk bericht heeft gehad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Normaal wordt de auto na in beslag name door de politie bij domeinen neergezet en daar moet je ook voor betalen. Zou daar niet te lang mee wachten want de auto wordt meestal na 4 weken verkocht.

Antwoorden (1)

Een persoon wordt staande gehouden voor het niet hands-free telefoneren. Hierbij wordt een bekeuring aangezegd, en eveneens vaak een aankondiging van beschikking uitgereikt. Iemand weet dus dat hij of zij een boete gaat krijgen.
Enkele weken later wordt een beschikking gestuurd voor het niet hands-free telefoneren. Na het verlopen van de 6 weken betalingstermijn zal er nog een herinnering worden gestuurd, en weer 6 weken later een tweede.

Dan zijn we inmiddels al een ruime 4 maanden onderweg. Vervolgens gaat het CJIB proberen het bedrag zelfstandig van een rekening af te boeken.
Lukt dat niet dan wordt vervolgens een deurwaarder ingeschakeld die in persoon een dwangbevel uitreikt, en eventueel gaat proberen om loonbeslag te leggen bij uitblijven van betaling. Lukt dat niet gaat het hele zaakje weer terug naar het CJIB.

Vervolgens kan het CJIB proberen enkele dwangmaatregelen op te leggen, zoals invordering van het rijbewijs voor 28 dagen, of het buiten gebruikstellen van een auto voor 28 dagen. Voor deze handeling is geen tussenkomst van een rechter nodig.

De auto wordt vervolgens door de politie opgehaald waarna deze gestald wordt bij domeinen. De auto wordt pas weer meegegeven na betaling van de sleep- en stallingskosten. Voordat er gesleept wordt krijgt de betrokkene nog een maal de kans te betalen en deze kosten te voorkomen.

Van al deze handelingen worden brieven thuis gestuurd en degene om wie het gaat weet dus ook heel goed dat er nog iets betaald moet worden, zelfs als een brief door de post niet bezorgd wordt. Ook een buitengebruikstelling is middels brief met vermelding van alle kosten aangekondigd.

Wordt er niet betaald, dan wordt de auto bij veiling verkocht. Na aftrek van alle kosten (bekeuring + verhogingen + deurwaarder + sleepkosten + stallingskosten + veilingskosten) wordt het resterende bedrag over gemaakt naar de betrokkene. Zijn de verwachte opbrengsten lager dan het openstaande bedrag, wordt de auto soms gewoon terug gegeven.

Vervolgens kan er ook gijzeling opgelegd worden, echter moet dit getoetst worden door de rechter. Hierbij gaat iemand 7 dagen achter de deur per openstaande boete als dwangmiddel voor betaling.