mag leidinggevende roken tijdens pauze verbieden?

Van de week op mijn werk hadden mijn collega's en ik even een kwartiertje pauze. Toen ik achter het gebouw even een sigaretje wilde gaan roken werd me dit verboden. Achter het gebouw is roken toegestaan en stonden er al rokers van andere afdelingen.
Het is niet zo dat ik zomaar even een sigaret wilde gaan roken, maar we hadden sowieso toestemming om even te pauzeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Antoni
9 jaar geleden
Mij lijkt er sprake van een misverstand. Vraag je leidinggevende alsnog eens waarom hij jou toen het roken verbood. Dat geeft waarschijnlijk de meeste duidelijkheid.

Antwoorden (2)

Verbieden te roken tijdens je pauze mag niet. Hij mag natuurlijk wel beperken dat je om het uur even een "rookpauze" gaat nemen of de locatie voor het roken afbakenen, maar wat je tijdens je pauze doet is jou business zolang je het bedrijf niet beschadigd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, een leidinggevende mag je niet verbieden een sigaret te gaan roken in je pauze.
Met het verbieden maakt hij/zij een inbreuk in jouw privacy. En dat mag niet.

Pauzetijd is jouw eigen tijd en deze tijd wordt ook niet betaald door de baas.
Als het bedrijf waar je werkt rookzones heeft, dan mag je daar in je eigen tijd gewoon een sigaret roken.
Heeft het bedrijf zulke zones niet dan kan niemand je verbieden om buiten het bedrijfsterrein te verblijven tijdens je pauzes.