Wat voor straf krijgt een minderjarige met wapenbezit?

De minderjarige draagt een wapen bij zich, maar schiet er niet mee. Deze verdachte dreigt er ook niet mee, maar heeft het wel in haar hand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
16.3K

Antwoorden (1)

Een straf die past bij de wet wapens en munitie. Een vuurwapen is een wapen welke volgens deze wet in categorie 2 valt. Volgens artikel 26 is het verboden om een wapen uit de categorie 2 zonder vergunning bij je te hebben. Volgens artikel 55 staat op overtreding van artikel 26 een straf van maximaal 4 jaar gevangenis of een geldboete van de 5e categorie (maximaal €81.000,-).

Het feit dat er niet mee wordt gedreigd of geschoten heeft geen invloed hierop. Is dat wel het geval dan vallen die feiten onder bedreiging met geweld, beroving, (poging) doodslag of (poging) moord. Afhankelijk van wat het doel van de dader was. Deze feiten vallen onder het wetboek van strafrecht en indien ze van toepassing waren dan komen deze apart op de dagvaarding te staan.

De minderjarige (jonger dan 18 jaar) wordt in principe veroordeeld door de kinderrechter, deze gaat uit van dezelfde wetten/strafbare feiten als de normale rechtbank maar voor jeugdigen kan maximaal 2 jaar gevangenis worden opgelegd. Tenzij de dader 16 jaar of ouder was, dan kan een rechter ook besluiten om de dader als volwassene te berechten. Indien de minderjarige jonger dan 12 jaar is volgt er geen straf maar neemt jeugdzorg de zaak op zich en wordt het kind onder begeleiding gesteld.

Toegevoegd na 5 uur:
Kleine nuancering nog, een minderjarig van 12-15 kan maximaal 1 jaar gevangenisstraf krijgen, 16/17 jarigen 2 jaar.