mag ik verhuizen als er een rechtszaak loopt tegen de makelaar?

Ik was voor een weekje op vakantie gegaan. Op de deur trof ik een notitie van mijn onderbuurman vanwege een lekkage bij hem. We hebben meteen de makelaar gebeld. Zij stuurden iemand om het te bekijken en de schade op te lossen. De lekkage bleek van boven te komen, nml de centrale verwarming was kapot. Ik heb hierdoor een grote vlek op mijn plafond en ook lekkage op mijn laminaat, waardoor mijn laminaat helemaal opgezet is. Door dit allemaal geniet ik geen woongenot. Er loopt al een rechtszaak tegen de makelaar. Ze hebben het plafond al vergoedt, maar vertikken het om de laminaat te vergoeden. Nou is de vraag: Mag ik ondanks dat er al een rechtszaak loopt, toch gaan verhuizen? Ik moet natuurlijk sowieso nieuwe laminaat hebben en dit laten leggen door een bedrijf. De makelaar zegt dat ik openstaande huurpenningen heb, maar heb allang een betalingsreglement lopen. Ik betaal netjes iedere maand een bedrag waarmee zij akkoord zijn gegaan. Kan mijn verhuizing invloed hebben op de schadevergoeding, welke zij moeten betalen? Ze hebben zwart op wit bekend dat de schade niet door mij, maar door de CV komt. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik wil zo snel mogelijk weg van dit huis.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik raad je aan om een advocaat [sociaal raadsman/Juridisch loket] om advies te vragen. Dit is iets wat je precies moet weten, uitpluizen en daar mag je geen foutjes mee maken.
Als je een betalingsregeling hebt, moet de makelaar daar mee akkoord zijn gegaan, je betalingen kun je bewijzen, neem ik aan.
Neem al je papieren mee en ga eerst naar het Juridisch Loket voor juridisch advies, daarna weet je wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn advocaten die een eerste gesprek niets rekenen, gratis doen. Misschien moet je even goed bij jou in de buurt/regio zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In je vraag omschrijving heb je het over een makelaar. Je huurt dus kennelijk een huis via een makelaar. Een makelaar treedt meestal op voor een derde partij, zoals een verhuurder en onderhoudt de contacten tussen huurders en verhuurder in opdracht van de verhuurder.
Hij is zelf geen partij in conflicten tussen huurder en verhuurder tenzij de makelaar ook de verhuurder is. Maar dat terzijde. Tweede element in je vraag is het feit dat er een huurachterstand bestaat waarvoor je een betalingsregeling hebt lopen. Je vraag: kan ik nu verhuizen.
Ja, dat mag. Maar dan is de verhuurder wel gerechtigd om de huurschuld ineens op te eisen. Eerdere regelingen komen met het opzeggen van de huurovereenkomst dan te vervallen en dan moet de restschuld ook tegen het einde van de overeenkomst geheel voldaan zijn. Dit alles staat buiten het geschil dat je hebt over de eventueel te vergoeden schade door de CV lekkage. Daarover kan onderhandeld worden maar als de verhuurder daar bezwaren tegen opwerpt dan heb je een zwakke positie als je al verhuisd bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw inboedelverzekering zou de schade aan het laminaat moeten vergoeden (gevolgschade). Dat zou dan met een paar weken geregeld kunnen worden. Op wie zij het later verhalen maakt dan niet uit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wellicht is het van belang of we hier over Nederlands, of over Belgisch recht praten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jan Last en @Beer, ja zo is dat.

Antwoorden (1)

Je mag rustig gaan verhuizen en netjes in laat schrijven op je nieuw adres ( en als dat van toepassing is in je nieuwe gemeente.
Als je nu al recht hebt op enige schadevergoeding in verband met beschading van goederen die je meeneemt naar je nieuwe woning doet het niet ter zake waar je gaat wonen.
Het kan wel zo zijn dat als je nieuw laminaat laat aanleggen in een andere woning dit natuurlijk niet (geheel of gedeeltelijk) vergoed gaat worden.
Het gaat om het beschadigde laminaat in de oude woning. Als je gaat verhuizen is het niet zinvol dit laminaat te vernieuwen. Of was je altijd al van plan het laminaat mee te nemen (als dit al geoorloofd was) bij een verhuizing. Dat zul je moeilijk kunnen bewijzen.