ik ga yoga les geven, heb ik een VAR en BTW-nummer nodig? En zo ja, welke VAR?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Een BTW-nummer heb je nodig zodra je zelfstandig een beroep of bedrijf uitoefent en je dat niet enkel incidenteel en in besloten kring doet. Tenzij je werkzaamheden doet die vrijgesteld zijn van de BTW (bijvoorbeeld in de zorg). Maar informeer bij de Belastingdienst wat en hoe.

Een VAR heb je nooit 'nodig', dat wil zeggen: is niet verplicht, maar in bepaalde sectoren is een VAR-WUO bijna onontbeerlijk om aan klanten te kunnen komen. Als klanten een VAR vragen, zal het eigenlijk altijd gaan om een VAR-WUO. Dat is een vrijwaring voor de opdrachtgever dat die niet aangemerkt zal worden als werkgever en een naheffing krijgt van de Belastingdienst over de loonbelasting. Om voor een VAR-WUO in aanmerking te komen, moet je voldoen aan de regels die de Belastingdienst hanteert voor zelfstandig ondernemerschap. Dat houdt onder meer in dat je echt zelfstandig werkt, ondernemersrisico loopt, je naar buiten treedt als zelfstandige (reclame, acquisitie), een bedrijfsadministratie voert inclusief zelf factureren, je een bepaald aantal uren zelfstandig werkt en je bij voorkeur meerdere opdrachtgevers hebt. Pas achteraf kan de Belastingdienst beoordelen of je in het voorbije jaar aan deze voorwaarden voldeed. Meer informatie vind je hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/wat_staat_er_in_de_var/var_winst_uit_onderneming_var_wuo

Het hangt er alleen zeer sterk van af wáár en hoe je yoga les gaat geven of het aanvragen van een VAR een meerwaarde zal hebben. Als je zelf een zaaltje huurt en advertenties plaatst rechtstreeks gericht aan toekomstige leerlingen, zal niemand geïnteresseerd zijn in je eventuele VAR. De leerlingen die jij lesgeeft, zullen immers nooit het risico lopen om zonder VAR door de Belastingdienst aangemerkt te worden als werkgever. Maar als je yoga gaat geven in revalidatiecentra, sportscholen, buurthuizen of hogescholen (ik noem maar even iets op) en je niet rechtstreeks je facturen aan de leerlingen stuurt maar naar de instelling/het bedrijf dat jou heeft ingehuurd, dan zal die instelling (of het bedrijf) vrijwel zeker vragen om een VAR-WUO. Tenzij ze natuurlijk van plan zijn om je in loondienst te nemen, maar dan zou je deze vraag natuurlijk niet hoeven stellen, dus ik neem aan dat daar geen sprake van is.