Kan ik mijn boek bijv. Miss Piggy Diaries noemen?

Of bijvoorbeeld 'Lady Gaga and Me'ik bedenk maar wat maar mag je namen van andere dingen of mensen gebruiken als titel van een boek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/ondernemers/naam-hoofdfiguur-boek-gebruiken-bedrijfsnaam.503093

Het beste antwoord

Dat mag wel, als je dat maar doet met toestemming van de degene die het "intellecte eigendom" heeft van in dit geval Miss Piggy. Ik meen dat dat Jim Henderson is, de geestelijk vader van de Muppets.
Zonder diens toestemming of diens gerechtigden mag je zoiets dus niet gebruiken om daar een bestseller over of mee te schrijven en dat publiek uit te geven.

Die toestemming verkrijgen gaat een zware dobber worden. Want je gaat met je boek dan meeliften op het succes en bekendheid die iemand anders al gevestigd heeft.
Dat geld dus ook voor bekende personen.
Als je dan al toestemming krijgt dan zul je iig een fors deel van je verdiensten aan royalties moeten gaan betalen aan de toestemmingverlener(s). En dat wordt juridisch keihard vastgelegd zodat zij geen cent te kort zullen komen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Prima verwoord ! (+)
criseyde
9 jaar geleden
The Walt Dinsney Company heeft de rechten overgekocht van Jim Henderson, dus zou je - indien je dat zou willen - met hen contact op moeten nemen. Verder heel goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!!