ik wil mijn woning verkopen, maar in de woning is iemand met een gebruikersovereenkomst, kan ik deze uit het huis zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Je moet eerst zeker weten of het een huurovereenkomst (wel huurbescherming) is of een gebruiksovereenkomst (geen huurbescherming). Niet het woord is daarvoor bepalend maar de feiten. Iemand betaalt huur als er een reëel bedrag aan huur wordt betaald. Als het bedrag dat betaald wordt irreëel laag is (vergelijkbaar met soortgelijke woningen; bedrag dat betaald wordt dekt zeker niet de kosten) dan voldoet de overeenkomst niet aan de eisen die aan een huurovereenkomst worden gesteld. Er is dan sprake van een gebruiksovereenkomst (zonder huurbescherming).

Zo'n overeenkomst kan op een gewone manier worden opgezegd, rekening houdend met een opzegtermijn.

Houd er rekening mee dat rechters vlugger aannemen dat sprake is van een huurovereenkomst (met huurbescherming dus) dan degene die als eigenaar van een woning de bedoeling had met zijn tegenpartij een gebruiksovereenkomst aan te gaan. Het gaat niet om het 'etiket'.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet of dit de situatie is die je bedoelt, maar onder Nederlands recht breekt verkoop geen huur. (BW 7:226)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebeurt regelmatig dat partijen een overeenkomst sluiten betreffende het gebruik van een onroerende zaak en daarbij proberen om buiten het toepassingsgebied van het huurrecht te blijven. Een veelgebruikte methode is het toekennen van een andere benaming aan de overeenkomst, bijvoorbeeld ‘gebruiksovereenkomst’, of het gebruik van termen in de overeenkomst als ‘gebruikgever’ en ‘gebruiknemer’. Dat een dergelijke overeenkomst vervolgens ook door een rechter als een gebruiksovereenkomst wordt aangemerkt, is echter helemaal niet zeker. In een uitspraak van 29 oktober 2013 heeft de kantonrechter van de rechtbank Noord-Nederland dit nog maar eens benadrukt. In die zaak oordeelt de kantonrechter dat de overeenkomst – ondanks het gebruik van de daarin van de woorden gebruikgever en gebruiknemer – als een huurovereenkomst dient te worden gekwalificeerd.
Ook benadrukt de kantonrechter dat het begrip ‘huur’ in verband met de strekking van de huurrechtbepalingen – bescherming van degene die een zaak in gebruik heeft – ruim dient te worden uitgelegd.

Ik neem aan dat je met: “uit het huis zetten”, het "opzeggen van de overeenkomst met inachtneming van de wettelijke termijn” bedoelt.