Als ik geld pin bij de tapper en ik word overvallen mag ik dan de dader verwonden cq doden.?

Heb wel eens veel moeten pinnen in het donker en toen een groot slagersmes bij me gestoken, daarmee steek je iemand zomaar dood.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als de dief een mes of pistool heeft begint hij dus met je te bedreigen om je geld te stelen, noodweer dus.? Hij/zij begint immers en ik heb geen strafblad even ter info.!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Als je al een slagersmes meeneemt ijkt het bijna op voor bedachte raden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat "bijna" maar weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is onzin want ik wil me kunnen verdedigen, ik val niemand aan ik verdedig mezelf indien nodig. Als niemand bij lastig valt gebeurt er niks.
ronron1212
9 jaar geleden
rene56 het is verboden een slagersmes bij je te hebben zo simpel is het.
Frimu2
9 jaar geleden
+ voor ronron
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt beter een spuitbusje deo of haarlak in je zak stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of een sleutelbos, eventueel met fluitje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n onzin is die 'voorbedachte rade' niet. Ik vind dat dit grenst (of in situaties kan grenzen) aan de 'voorwaardelijke opzet' die ik benoem in mijn antwoord. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorwaardelijk_opzet Uitleg: als jij in je auto met 100 km/uur door een woonerf scheurt waar kinderen aan het spelen zijn, ben je schuldig aan hun dood als je ze raakt en niet alleen door je roekeloze rijstijl. Er zal dan ook sprake zijn van voorwaardelijke opzet: je wist dat je met zo'n actie kinderen dood kon rijden, maar dat weerhield je er niet van. Parallel met deze situatie: als je met een enorm slagersmes over straat gaat en bij de flappentap staat en je bent van plan dit te gebruiken wanneer iemand je je geld afhandig wil maken, weet je vantevoren dat je daarmee iemand kunt doden. Als dat je er niet van weerhoudt, is er sprake van voorwaardelijke opzet. Je hebt dan een wapen bij je waar je iemand mee wilt of kunt doden, en dat is heel iets anders dan het busje haarlak van Maria16, waarmee zij duidelijk alleen een eventuele overvaller op afstand wil houden en weliswaar pijn wil doen, maar er geen blijvend letsel mee wil veroorzaken laat staan de dood van een medemens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Daarbij valt een slagersmes ook onder de wapenwet. Als je dat mes bij je hebt omdat je slager bent en van/naar je werk bent zou je je er nog uit kunnen redden. Maar zo'n mes bij je hebben om je te verdedigen als je wordt aangevallen dan is het voor de rechter gewoon doodslag. Je ontkomt nog aan moord omdat je niet op pad bent gegaan om bewust die persoon om het leven te brengen (hoewel een OvJ het wel zal proberen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We leven in 2014, bedenk een andere manier om veel geld van x naar y te krijgen, Daarmee hoef je niet over straat en dat is gewoon ook heel onverstandig.
liveisgreat
9 jaar geleden
Je hebt duidelijk een vorm van angst, waartegen je een remedie zoekt. die remedie is in het tegendeel overslaan : een overmatige drang om je te verdedigen tegen een denkbeeldig gevaar.
het is bijna zoals iemand die met een pistool onder zijn kopkussen slaapt voor het geval dat er wel eens iets zou gebeuren.
punt is dat je juist door je overmatig te concentreren over hoe je je zal verdedigen, de angst nog vergroot.
in plaats van te bedenken hoe je je kan verdedigen is het beter je angst aan te pakken. laat je hiervoor desnoods helpen, ga es langs bij de huisarts bv. die je dan raad kan geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een Plus voor ronron en gesp

Antwoorden (4)

Nee natuurlijk mag dit niet,je mag wel geweld in proporties gebruiken,maar iemand dood steken mag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies. Als hij jou ook doodsteekt zou het in theorie mogen, maar niet kunnen...
Maar inderdaad, als hij je bedreigt zou je mogen reageren, maar niet steken. Je mag overigens ook geen slagersmes bij je dragen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@LimaWhiskey dat hangt van het mes af en het doel waarom je het bij je hebt :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort: wat zou een goede reden kunnen zijn om een slagersmes bij je te hebben als je geld gaat pinnen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Net gekocht bij blokker :-) voor thuis gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je bent leerling slager en bent trots op je eigen mes ;-))
Nee, je mag iemand niet doden. Het moet proportioneel geweld zijn, geeft hij jou een klap is het niet de bedoeling dat je hem steekt. Verwonden zal bij de rechter vaak worden gezien als 'noodweer' maar doden = gevangenis (meestal)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag nooit iemand doden!
Wat je mag en kan doen is de aanvaller met "genoeg" agressie aanvallen om je goed te verdedigen.
Je kunt iemand beter met de 'hand' op afstand houden en af en toe een tik geven, dan iemand met mes of pistool te verwonden/doden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De goede term is "proportioneel" geweld. Ik kon hier niet opkomen en gebruik "genoeg" agressie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En op het moment dat jij het wapen van je belager in handen krijgt gelden er dan andere wetten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dan gelden nog steeds dezelfde wetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je verstandig bent, gelden nog steeds dezelfde wetten, doe je
dat niet, dan kom jij in de problemen en voor de rechter en niet de
ander die jou aanviel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bij ons op de opleiding noemden we dat "met gepast geweld"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, inderdaad dat had ook gekund, ik kon er eventjes niet opkomen.
Je mag jezelf verdedigen, maar in de situatie die je hier noemt zal een beroep op noodweer niet slagen.

Er kan alleen sprake zijn van noodweer wanneer je je niet uit een situatie van directe dreiging kunt onttrekken en geweld dus echt de enige optie is. Als voorbeeld wordt wel genoemd iemand die via de voordeur jouw huis binnendringt terwijl jij via de achterdeur naar buiten kunt gaan. Als je dan de indringer tegemoet gaat en knock-out slaat, kun je niet zondemeer een beroep doen op noodweer.

Maar er is dus geen sprake van noodweer wanneer je een andere mogelijkheid hebt om je aan de dreiging te onttrekken. In het geval dat iemand een vuurwapen op je richt en je om geld vraagt, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je een goede kans hebt dat je géén gevaar loopt wanneer je hem geeft wat hij wil: geld. En als er geen sprake is van een vuurwapen maar van een knuppel en jij bent gezond van lijf en leden, kun je het ook nog op een lopen zetten.

Nu kan noodweer ook gelden wanneer je een goed beschermt, en ik neem aan dat geld daar ook onder valt. Wat dat betreft mag je dus wel pogen om uit de situatie weg te komen met je geld nog in je zak. Maar dan geldt bij noodweer nog altijd dat het geweld proportioneel moet zijn ten opzichte van de dreiging, maar ook ten opzichte van datgene wat je verdedigt. En het geld dat je uit de flappentap haalt is simpelweg NOOIT een mensenleven waard. Je kunt dus geen noodweer claimen als je iemand doodt die je geldt probeert af te nemen. Er kan eventueel wél sprake zijn van noodweer of noodweerexces wanneer je iemand doodt die anders jou zou hebben gedood.

Verder moet voor noodweer duidelijk zijn dat je hebt gekozen voor die wijze van verdedigen waarmee je de ander het minste letsel toebrengt. Dus een mes grijpen in een situatie waarin je je ook zonder wapen adequaat had kunnen verdedigen, mag niet.

Maar er is nog een punt: het meenemen van een wapen naar de flappentap zal door een rechter al snel gezien worden als het zoeken van provocatie. Blijkbaar ben je er dan niet op uit om altijd te kiezen voor de uitweg met het minste geweld. En als je iemand op die manier doodsteekt, kan er misschien zelfs - afhankelijk van de situatie - sprake zijn van voorwaardelijke opzet: als je met een groot slagersmes de straat op gaat en van plan bent dat te gebruiken, houd je er min of meer rekening mee dat je iemand kunt/zult doden. En als een rechter dát aannemelijk vindt, dan ben je heel ver weg van een beroep op noodweer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ ik zat al te wachte op een antwoord met de term noodweerexces.
Bij noodweer doe je iemand meer geweld aan dan dat gepast is.
Noodweerexces is wanneer je iemand dood maakt door noodweer zonder dat dit de bedoeling is. Bijvoorbeeld: jij krijg een klap je slaat meteen terug maar raakt hem bij zijn keel, hij breekt zijn nek...dood. Neemt nie weg dat ik me kan voorstellen dat je een mes mee neemt naar de pin. Mensen moeten verd*mme maar eens leren met hun poten van andermans spullen af te blijven. Hoewel de wet daar misschien anders tegenovet staat. Maar dat moet nog blijken. Kijk maar naar die overval op die juwelier laatst. Die vrouw, had nooit een pistool mogen pakken. Ten eerste was dat wapen illegaal en ten tweede was het geen "gepast geweld".
Maar we zullen zien wat de rechter zegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Noodweerexces houdt in: overschrijding van de grenzen van proportionaliteit en subsidiariteit te wijten aan een hevige gemoedsbeweging veroorzaakt door de aanval. Dit kan onder andere betekenen dat je de ander dood slaat, te lang doorslaat, in coma slaat, invalide slaat, arm afhakt enz. Iemand doodslaan betekent niet automatisch noodweerexces. Het doodslaan moet namelijk wel te wijten zijn aan een hevige gemoedsbeweging veroorzaakt door de aanval. Alles hangt van de feiten en omstandigheden af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Withdraw: daarom zeg ik: "eventueel". Om aan te geven dat in een geval waarin het gaat om leven en dood (van jezelf, van een ander, of bijvoorbeeld wanneer je probeert een verkrachting te voorkomen) het in bepaalde situaties begrijpelijk kan zijn dat iemand zich zo bedreigd voelt dat hij/zij meer geweld gebruikt dan strikt noodzakelijk. En er zijn ook nog situaties te bedenken waarin het uit zelfverdediging doden van iemand geen eens noodweerexces is, maar 'gewoon' noodweer. Denk aan de politieagent die zijn vuurwapen gebruikt in een leven-en-dood situatie. @HeerVoldemort: ik vind dat niet begrijpelijk, om eerlijk te zijn vind ik het zelfs eng dat iemand (in dit geval de vraagsteller) denkt dat zoiets OK is. Dat betekent namelijk dat je van plan bent om als iemand jou je geld wil afpakken, die persoon zeer fors te verwonden of zelfs te doden. Het "hij begon" (zoals in de vraag) vind ik een zeer slecht excuus. Geen enkel geldbedrag is een mensenleven waard, en dat iemand de wet overtreedt door jou te bedreigen, doet daar niets aan af. In Nederland hebben we de doodstraf allang afgeschaft, wat betekent dat wij het als maatschappij al niet OK vinden als iemand die een zeer ernstige misdaad heeft begaan na een uitgebreid onderzoek en proces op last van een rechter door de staat wordt gedood. Dan is het ter plekke doden van iemand die geld van jou eist (en je waarschijnlijk niets zal doen als je dat geld gewoon afgeeft) al helemaal absurd. En hoeveel geld kun je tegelijk pinnen bij een pinautomaat? 500 euro? Als je zo bang bent om overvallen te worden, pin dan kleinere bedragen, betaal in winkels zoveel mogelijk elektronisch, ga naar de flappentap die binnen bij de bank of in de supermarkt staat, of ga op tijden dat er meer volk op straat is. En als VS vanavond bij de pinautomaat staat met zijn slagersmes en ik spreek hem aan omdat ik gewoon de weg wil vragen en maak daarbij een beweging die hij niet verwacht, lig ik dan morgen op de IC, of in het mortuarium?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En soms komt het gewoon zo uit dat je 's avonds laat bij een eenzame machine veel geld moet pinnen. Ik snap dat mensen tegenwoordig iets mee nemen om hun zelf en hun spullen te beschermen. Een ander doet het niet voor je sorry dat ik het zeg. Als je eens kijkt wat er gebeurd. Oude mensen in elkaar slaan voor een pasje met pincode. Sta je rustig bij de pinautomaat staat er ineens iemand anders met een mes achter je voor jouw geld! En negen van de tien keer laten ze het niet bij dreigen. Je word in elkaar geslagen voordat je überhaupt de kans hebt om je pasje en pin af te geven. Nee ik vind niet dat de schuld ligt bij iemand die gewoon werkt voor zijn geld en die normaal gebruik wil maken van een pinautomaat op wat voor tijd dan ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook niet over 'schuld', HeerVoldemort, en ik ben het ook met je eens dat het zo zou moeten zijn dat je op elk tijdstip veilig gebruik kunt maken van die pinautomaat. Maar als je zó bang bent of in zo'n gevaarlijke buurt woont dat je je genoodzaakt voelt een slagersmes of ander wapen mee te nemen als je op bepaalde tijdstippen gaat pinnen, dan vind ik dat je op zoek moet gaan naar een andere oplossing ja. Met dat slagersmes onder je jas voorkom je namelijk niet dat je bedreigd wordt en ben je volgens mij ook nog niet eens veiliger dan wanneer je dat niet bij je zou hebben. Hoe getraind ben jij in meevechten? Zou de kans op ernstig letsel - niet alleen bij die ander maar ook bij jezelf - niet groter zijn als jij zo'n mes zou trekken? Ik denk dat het dan veel veiliger is om te gaan pinnen op een locatie waar camera's hangen of om iemand mee te nemen als je dan echt een keer per se 's avonds moet gaan pinnen en je woont in een onveilige buurt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja je hebt ook wel gelijk. Dat weet ik ook wel. Maar ik kan zo kwaad worden om die dingen. Wat is dat toch voor maatschappij waarin je steeds stil moet staan bij tuig! Bah!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu snap ik je toch beter, HeerV. Je reactie kwam vooral voort uit boosheid. Die begrijp ik wel, en is volgens mij ook gerechtvaardigd. In tegenstelling tot het meenemen van een slagersmes naar de flappentap, wat VS blijkbaar doet. Maar als je je graag wilt kunnen verdedigen met gepast en proportioneel geweld, dan kun je waarschijnlijk beter een cursus zelfverdediging volgen, op een vechtsport gaan of dat busje deo bij je dragen dat Maria16 in de reacties onder de vraag benoemt. Dan kun je je ook verdedigen, maar is het risico dat je daarbij jezelf, de overvaller of een omstander doodt of ernstig letsel toebrengt aanzienlijk kleiner, EN zal niemand achteraf kunnen zeggen dat je 'er op uit was' om iemand geweld aan te doen. Want die deo heb je uiteraard gewoon bij je omdat je omdat je veel zweet ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn reactie van vóór de vorige bedoelde ik te vragen hoe getraind je bent in MESvechten. De auto correct heeft daar MEEvechten van gemaakt. Een belangrijk verschil, want ik probeerde juist het punt te maken dat je om een bepaald wapen verantwoord te kúnnen gebruiken, je getraind moet zijn in het gebruik ervan. In alle andere gevallen is het alleen maar heel gevaarlijk om een vuurwapen of groot mes op zak te hebben. Maar dat even terzijde..
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nou deo en een aansteker werkt ook ;-)
En perrongeluk kwam er een mega steekvlam...
Wilde net een peuk aansteken en toen kwam die overvaller dus ik pakte mijn deo en spoot voor me uit, maar ja die straal die kwam net in het vuur terecht.... Ja het is inderdaad boosheid. Zoals bij die oude man, Jo Vlemmix. Erg triest dat soort dingen. Ik begin daardoor te begrijpen dat mensen er voor kiezen om bijvoorbeeld een slagersmes mee te nemen. Ik zou het zelf niet doen. Deo heb ik wel in mijn tas, maar ja tegen de tijd dat ik die te pakken heb. Ik ken wel iemand die heeft altijd een nep portemonnee mee. Als hij overvallen word geeft hij die portemonnee af. Zitten allemaal valse pasjes in. Maar ik vraag me af of hij er aan denkt om die mee te geven als hij echt overvallen word.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is in Nederland (en in de meeste landen van Europa) sowieso verboden ongeoorloofd slag-, steek-, of vuurwapens te bezitten, bij je te dragen en/of te gebruiken.
Dat geldt voor iedereen, m.u.v. van door de overheid aangewezen personen, die dan wel onder toezicht staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies, +Plus, en voor de goede orde: subsidiariteit oftewel het subsidiariteitsbeginsel is een organisatiewijze of regel in taakverdeling tussen 'hogere' en 'lagere' openbare overheden. Het houdt in algemene zin in dat hogere instanties niet iets moeten doen wat door lagere instanties kan worden afgehandeld.
Ik zie het verband niet met de vraag.