Frank R. Waarom naar rechtbank in Assen?

De pleegplaats van de grooming en seksuele handelingen van Frank R. was in Cuijk. Waarom moet hij voor de rechtszaak helemaal naar de rechtbank in Assen en niet bijvoorbeeld naar de rechtbank in Arnhem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
9 jaar geleden
Goeie vraag! (ik weet het antwoord niet en het lukt me nog niet het te vinden...) Misschien heeft de keuze voor Assen iets te maken met de Zaakverdelingsreglementen. De Nederlandse rechtbanken en gerechtshoven hebben de typen rechtszaken onderling verdeeld. Zie ook: http://www.rechtspraak.nl/Recht-In-Nederland/Rechterlijke-indeling-Nederland/Pages/Zaakverdelingsreglementen.aspx

Het beste antwoord

Voor de relatieve competentie in het strafrecht heeft (artikel 2 lid 1 opsomming 1 van het Wetboek van Strafvordering (verder: Sv.)) de Officier van Justitie (verder: OvJ) een aantal keuzes heeft voor het welke rechtbank hij een verdachte aandraagt.

Meest gebruikelijk is de rechtbank binnen wiens rechtsgebied het feit is begaan. De OvJ kan echter ook kiezen voor de woon- of verblijfplaats van de verdachte of waar de verdachte zich bevindt op het moment.

Sommige zaken dienen echter te worden vervolgd voor de kantonrechter (zie art. 382 Sv.).