Schade aan auto geparkeerd in parkeergarage werk, Wie aansprakelijk stellen?

Gisterochtend mijn mooie Mercedes 190E (prive auto WA verzekerd) netjes geparkeerd in een vakje in de parkeergarage van mijn werkgever.
Hier naast mij stond een Wit busje van een ingehuurd klusbedrijf.

Bij het verlaten van de werkplek kom ik terug bij mijn auto, Schade/krassen aan de lak e.d op mijn bestuurderskant.
Collega welke naast de witte bus stond(links) heeft ook schade echter op plastic.

De parkeergarage is afgesloten met een toegang systeem (werknemer pas of melden bij intercom met video) en deze garage mogen ook bezoekers en ingehuurde bedrijven parkeren.

Helaas is er alleen een camera aanwezig bij de ingang en hangen er dummy's in de garage zelf :( het incident staat dus niet op film en is door niemand gezien.

Kan ik mijn werkgever of iemand anders aansprakelijk stellen voor kosten? (al gauw zo'n 500 euro aan spuitwerk)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe wil je bewijzen dat die schade er niet al op zat toen je de auto in de garage neerzette? Echt heel erg balen voor jou, maar ik vrees dat je niemand aansprakelijk kunt stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk eens in de CAO en of extra regelingenboek die je werkgever
misschien hanteert.
Hier zal zeker iets staan over het parkeerbeleid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel je niet zeker kunt weten of dat busje van het klus bedrijf de schade heeft veroorzaakt (er kan na hem nog iemand anders hebben gestaan) kun je natuurlijk het bedrijf opbellen als je de naam weet en heel vriendelijk vragen of het misschien mogelijk is dat hij rond die-en-die tijd schade heeft veroorzaakt bij het uitparkeren en dat 'pas achteraf heeft gemerkt'. Je weet maar nooit.

Antwoorden (3)

Nee, jouw werkgever is niet aansprakelijk voor deze schade. Wat je kunt proberen, is de schade bij het waarborgfonds te verhalen. Je zult dan wel een getuige moeten hebben dat jij jouw auto daar schadevrij hebt neergezet en dat bij terug komst de schade geconstateerd werd.
jc54
9 jaar geleden
Je zult bij het klusbedrijf moeten wezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Werkgeversaansprakelijkheid kan inderdaad bestaan uit het vergoeden van schade aan eigendommen die onder werktijd zijn ontstaan of zich tijdens woon-werkverkeer hebben voorgedaan. Veelal moet het wel schade betreffen die heeft plaatsgevonden bij de uitoefening van werkzaamheden.

Als jouw werkgever jou opdraagt om met jouw auto een bepaalde klus te gaan doen en dat levert jou op een of andere manier schade op aan jouw auto, dan is de werkgever schadeplichtig. In jouw geval betreft het een strikte privékwestie aangezien hij nooit aan jou heeft opgedragen om de auto daar te parkeren of om met de auto op het werk te verschijnen. Het betreft een privéaangelegenheid, waardoor je de last niet bij de werkgever kan neerleggen.

Indien je zeker weet dat de andere auto de veroorzaker van deze schade is, dan zijn zij schadeplichtig. Maar aangezien het lastig wordt om ze te traceren, ben ik bang dat je zelf de last van de schade zal moeten betalen.