Huisdieren die in beslag zijn genomen worden eerst uit de beestachtige omgeving die meestal erg smerig te noemen valt, mee genomen en onderzocht door dierenartsen en assistenten en vrijwilligers en gecheckt op van alles zoals vlooien en teken/ondervoeding en onderkoeling en wat te denken van spieren die verkeerd gegroeid zijn door een leven in een veel te krappe kooi .

Daarna worden er vrijwilligers gebeld of ze ruimte hebben en tijd natuurlijk voor het opvangen en verzorgen van een xxxx aantal honden/katten/ ratten of konijnen .

Daarnaast kan er nog vee gestaan hebben dat ook door de politie in beslag wordt genomen.
Dan gaat het dus over paarden/ponny's en ezels die dus ook inmiddels Inmiddels worden paarden/ponny's en ezels dus ook in beslag genomen, en op een onbekend adres in het weiland weer een beetje "opgefokt" dat ondervoede dieren weer genoeg en vooral goed te eten krijgen en misschien lukt het ook om eventuele angst voor mensen een beetje te bestrijden door de dieren goed te behandelen...

Voor veel dieren wordt weer een nieuw huis gezocht en afhankelijk van de toestand waarin een dier verkeert, lukt dat of moet het toch eerst onder medisch toezicht naast de medische behandelingen nog een tijdje bijkomen en daarna mag het alsnog.

Zijn ze weer gezond, mentaal en fysiek, dan is de tijd aan gebroken om ook voor hen een nieuw huisje te zoeken en vinden voor al die verschillende dieren die snakken naar een gouden mandje of stal :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet juist.
Dieren worden niet in beslag genomen door de politie maar door de LID voor huisdieren en de NVWA voor landbouwdieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@WHuls : [dan is de vraagstelling dus fout]
Voor mij is het een kwestie van "Freudiaantje". Ja, het is de LID maar voor "een ieder" bekend als de Dierenpolitie, daarmee voor mij behorend bij "de Politie"...
De in beslag genomen paarden en pony's staan wel op een schuiladres in de wei en zijn via het asiel te adopteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jodokus52
Nee, de dierenpolitie is weer een andere organisatie.
Deze is ontstaan door een voorstel van de PVV en is onderdeel van het politiebureau, en de LID is een onderdeel van de dierenbescherming.
Adopteren is er vaak niet bij omdat de verzorger ook vergoeding krijgt voor de verzorging, vandaar dat ze ook zo snel mogelijk worden verkocht.
De politie schakelt de daarvoor bedoelde instanties in. Dat is meestal de dierenambulance voor huisdieren, of de Landelijke Inspectie Dierenbescherming voor grotere dieren.

Die zorgen voor een passende opvang. De politie is in principe verantwoordelijk voor de opvang van in beslag genomen dieren tot dat deze door de rechter of justitie verbeurt zijn verklaard. Dan zal er gezocht worden naar een nieuwe plaats voor ze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet juist.
De LID is niet alleen voor grote dieren.
De politie is niet verantwoordelijk voor de opvang maar het OM.
U hebt het over huisdieren.
Deze worden in beslag genomen door de LID.
De LID zijn BOA's (bezoldigde opsporingsambtenaren) zij treden op onder bewind van het OM.
De dieren worden ter plekke of later bij een opvangadres (asiel of vrijwilligers) door een dierenarts nagekeken.
Als later duidelijk is door een gerechtelijke uitspraak dat de eigenaar ze niet meer terug krijgt worden ze weer verkocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleine correctie, een BOA is een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar. Een BOA is alleen bevoegd als opsporingsambtenaar voor dat deel van de wet die hij vertegenwoordigd (dus een BOA van LID voor dieren en dierenwelzijn, een boswachter voor flora- en faunawetten). Dit in tegenstelling tot algemene opsporingsambtenaren die op alle terreinen mogen opereren (zoals politieagenten). Een bezoldigde ambtenaar is iemand die betaald krijgt voor zijn optreden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Buitengewoon_opsporingsambtenaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gilles111
Ja, zo kun je het ook noemen "bezoldigde"is een oude benaming.
Een BOA krijgt overigens wel betaald, het is geen vrijwilliger die voor niets werkt.