Op welk punt mag de politie een groep jongeren uit elkaar sturen?

Ik zie heel vaak dat vrienden en broertjes van me door de politie worden weggejaagd 'omdat dit geen hangplek is' en dergelijke excuses. Is er iemand die meer weet van de Nederlandse wet dan ik, en die me zou kunnen vertellen wanneer de politie dit wel of niet mag doen, en of er een manier is om niet van je plaats af te hoeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien veroorzaken ze enige vorm van overlast door bv harde muziek, roepen of schreeuwen. Of gedrag dat anderen uit de buurt als bedreigend ervaren? Dat zou bv reden genoeg zijn om een groep hangjongeren uit elkaar te sturen.

Antwoorden (2)

Als je broertje en zijn vrienden gewoon rustig staan te praten en te roken en verder niemand lastig vallen op overlast veroorzaken is een samenscholingsverbod niet echt op hen van toepassing.

http://www.hetccv.nl/dossiers/Wet+voetbalvandalisme+en+overlast/landelijk---samenscholingsverbod

Een samenscholingsverbod is een bepaling in de APV, die in principe voor iedereen geldt. In een aantal gemeenten is sprake van een gerichte toepassing van het samenscholingsverbod. De burgemeester, politie en Openbaar Ministerie kunnen daartoe besluiten wanneer de ernst van de situatie dat, volgens hen, rechtvaardigt.

Het samenscholingsverbod richt zich specifiek op personen die in het gebied overlast veroorzaken (zoals schelden, vernieling, hinderen en intimideren van voorbijgangers) of zich schuldig maken aan criminaliteit (als auto-inbraken, woninginbraken of straatroof).

Toegevoegd na 1 uur:
Vraag de volgende keer vriendelijk op grond van welke wet de politieagent je wegstuurt. Dus echt een artikelnummer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Als jullie overlast veroorzaken mag de politie jullie wegsturen of zelfs een boete geven. Onder overlast wordt verstaan: te veel herrie maken, troep achterlaten, alcohol- of drugsgebruik op een openbare plek en vernieling.
Daarnaast mag een gemeente eigen regels opstellen voor rondhangen in bepaalde wijken of straten als ze dat noodzakelijk vinden. Dan kan bijvoorbeeld besloten worden dat je na 7 uur ’s-avonds niet meer op straat mag rondhangen.