kun je in huwelijkse voorwaarden opnemen om bij scheiding geen partner alimentatie te hoeven betalen?

De vrouw en ik hebben het al vaker over trouwen gehad. Nu is het zo dat ik een goedlopend bedrijf heb, en het financieel goed voor elkaar heb.

Nu is vast te leggen dat bij scheiding het bedrijf en de rest van mijn bezittingen van mij blijven, maar hoe zit dit met de alimentatie?
Voor mijn kinderen uiteraad logisch dat ik hiervoor betalen moet, maar zowel mijn vriendin en ik hebben ons werk en inkomen, en dit verandert ook niet als wij gaan trouwen.

Echter zit mijn vrouw op 1500 per maand, en ik zit rond de 3000 in de maand.

Als er een scheiding komt, zal ik partner alimentatie moeten betalen, echter vind ik dit de grootste onzin aangezien we voor het trouwen en zelfs voordat we bij elkaar kwamen dit zelf al hadden opgebouwd.

Vind het dan ook niet meer als normaal dat bij scheiding dit dan ook gewoon gelijk blijft. Dus ik mijn eigen en mijn vrouw haar eigen.

Maar kan nergens iets vinden of ik dit kan laten vast leggen of niet.

Hoor graag jullie ervaring en kennis hierover.

Groet Johan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
In huwelijkse voorwaarden kan je dat vastleggen alles wat je met elkaar vooraf wilt regelen betreft bezit en inkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ik heb wel een mening. Een mening die je vast niet zal aanstaan. Hier komt ie:
Je moet nog gaan trouwen. Dat doe je met de liefde van je leven.
Dan wil je nu al vast gaan vastleggen dat als jullie relatie strandt, dat je haar niet wilt geven waar ze wettelijk recht op heeft. Ik zou willen dat ik de ongelukkige aanstaande bruid kon bereiken om te vertellen dat ze moet rennen voor haar leven. Want wat moet je met zo een plurk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
virtueel +-je van mij Flapjes. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
ronron1212
9 jaar geleden
Flapjes beide partner kunnen er voor kiezen of ze een huwelijkse voorwaarde willen anders trouwen ze niet het is net als met seks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal je eens wat vertellen. Ik ken een puissant rijk persoon die, voordat hij trouwde met zijn vrouw, ervoor zorgde dat werd vastgelegd dat, mochten ze scheiden, de vrouw een paar miljoen zou krijgen. Dit deed hij om ervoor te zorgen dat zijn vrouw nooit om zijn geld bij hem zou willen blijven maar alleen uit liefde. Zo weten beiden dat zij uit liefde bij elkaar blijven. Zij zijn de liefdes van elkaars leven en zijn gelukkig al heel lang bij elkaar.
Zo zie je maar dat je jouw 'probleem' ook van een heel andere kant kunt benaderen.
Ik vind je niet sympathiek overkomen met je vraag en zou me als ik jouw vriendin was, nog eens goed achter de oren krabben voordat ik met zo'n berekenend iemand zou trouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij is niet alleen puissant rijk, maar ook nog eens héél wijs...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tis grappig. Dat er puur naar de financiele zaken gekeken wordt. De vrouw verdient maar 1500. Wat is haar aandeel in die 3000. Zorgt zij niet dat alles op de achtergrond goed loopt, dat meneer zich nergens druk om hoeft te maken en zich kan focussen op zijn werk.
Hiervoor dient zij gecompenseerd te worden. Het is geen vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen mensen, jullie moeten niet gelijk zo vooroordelen. Dit is een keuze van ons beide, niet alleen van mijn kant. We staan allebei achter onze keuzes, doen alles in goed overleg en zijn er vooral allebei tevreden en gelukkig mee. Trouwen heeft voor mij totaal geen toegevoegde waarde, een papiertje waarin wij onze liefde beschrijven zegt niks. Mijn liefde naar mijn vriendin en andersom uiten wij wel op andere manieren. Alleen wil mijn vriendin dit wel graag. Ik zal het nog sterker vertellen, nadat ik op mijn knieën ben gegaan en ze ja heeft gezegd, kwam ze zelf met het idee om alles goed vast te leggen. Iedereen mag zijn mening hebben, en vooral uiten. Maar ga niet oordelen over iets waar je het hele verhaal niet van kent. Iedereen zegt is meer als normaal dat je er voor betalen moet etc.
Zal het eens omdraaien, als mijn vrouw meer verdient en ik beslis om vreemd te gaan, we gaan scheiden. Vinden jullie het dan fair tegen over de vrouw dat door een fout van mij, ze alimentatie voor mij betalen moet? Nogmaals, mijn vriendin en ik denken er precies hetzelfde over, en hebben samen besloten niet te gaan trouwen, ook al wil mijn vriendin wel graag, alleen staat ons samen een aantal dingen tegen om het niet te doen.

Antwoorden (2)

Huwelijkse voorwaarden gaan over het vermogen dat beide partners "inbrengen".
Daarvan is ook een waarde vast te stellen.
Het gaat niet over inkomsten. Die kunnen van dag tot dag veranderen!
Bij de scheiding (dán pas) ga je samen kijken hie je de financiele afwikkeling wilt regelen. Zowel hoeveel de kinderen krijgen als hoeveel alimentatie er eventueel door wie gaat worden betaald.
Kom je er samen uit, dan wordt dat vastgelegd in een convenant (overeenkomst),
Alleen als er strijd ontstaat over een verdeling, die dan erg ongunstig uitvalt voor één van de twee, kan de "gedupeerde" een regeling aan de rechter vragen.
Partneralimentatie is niet bij de wet verplicht als de ander er van af ziet.
9 jaar geleden
Hier is het antwoord. Een antwoord dat ik leuk vind om te geven omdat het maar goed is dat dit zo geregeld is:

Het is niet mogelijk om reeds bij het sluiten van huwelijkse voorwaarden de alimentatieplicht van de echtgenoten bij echtscheiding uit te sluiten of te beperken. Na de echtscheiding zal per geval beoordeeld moeten worden of er bij een van de partners behoefte bestaat aan alimentatie en of de alimentatieplichtige partner draagkracht heeft voor een bijdrage.

Zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Klopt helemaal! Zelfs als de minder verdienende het zelf zou willen dan nog mag het niet. Deze notaris zegt dat en wijst ook op een recente gerechtelijke uitspraak waarin dit wordt bevestigd. http://www.vraagdenotaris.nl/weblog/mag-ik-in-mijn-huwelijkse-voorwaarden-al-afstand-doen-van-alimentatie/ Je kunt overigens wel afstand doen van dat recht, maar alleen “in het zicht van de scheiding” en dus niet al bij voorbaat in de huwelijkse voorwaarden al. Wellicht is het dus handiger om nog even te wachten met trouwen totdat de scheiding in zicht is... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier is het antwoord. Een antwoord dat ik leuk vind om te geven omdat het maar goed is dat dit zo geregeld is: Waarom goed dat dit geregeld is? Waarom moet ik "extra" boeten als er een scheiding plaats vind. Ik heb jaren hard geknokt voor wat ik nu bereikt heb, net zoals mijn vriendin voor haar carrière haar offers gedaan heeft. Als we gaan scheiden vind ik het niet meer als redelijk dat ieder ook gewoon zijn eigen houd waar je recht op hebt. Als je er bijvoorbeeld samen voor kiest dat de vrouw thuis blijft om de kinderen op te voeden, is het in mijn ogen vanzelfsprekend dat de man bij scheiding de vrouw (gedeeltelijk) onderhoud.
In ons geval is dit niet van toepassing, ook in onze relatie houden wij ons inkomen gescheiden, een bewuste keuze van ons beide. Vind het dan ook een domme regel dat je indien je samen achter het idee staat om partner alimentatie niet kan uitsluiten. Uiteraard ga je er niet van uit bij elkaar weg te gaan, maar het feit is dat 1 op de 3 huwelijken kapot gaan. Vandaar ik alles wel goed wil vastleggen, je weet immers nooit hoe het loopt. Maar het is mij duidelijk, de vrouw zal het met mij moeten doen zonder het trouwboekje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pfffff, je doet alsof je een vermogen verdient. Bovendien, je vertrouwt je vriendin kennelijk niet als zij zegt het met je eens te zijn. Anders zou je wel met haar durven trouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een relatie zonder boterbriefje al niet de basis heeft van "samen zullen wij eerlijk alles delen" raad ik een relatie met een margarinebriefje zeker af. Mevrouw maak nu al dat u wegkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laten we even voorop stellen dat dit een keus is van beide kanten en niet alleen van mij. Ik doe niet alsof ik een vermogen verdien, maar heb het zeker niet slecht voor elkaar. Mijn vriendin geeft aan het niet eens te willen hebben als we gaan scheiden, maar van beide kanten willen we alles goed geregeld hebben. dus oordeel niet te snel over het feit dat het aan mij zou liggen, dit is iets wat we beide willen. En hebben er ook over gehad dat indien dit niet mogelijk is, we dus ook niet gaan trouwen. Trouwen heb ik persoonlijk sowieso niks mee, maar me vriendin wel vandaar we aan het kijken waren, we zijn al wel verloofd, maar waarschijnlijk blijft het hierbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach, leven en laten leven...
Ik wens jullie veel geluk en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sta aan jouw kant Johan. Laat je niet intimideren door al die negativiteit. In jouw geval zou ik ook niet trouwen als je de gewenste voorwaarden niet op voorhand kan vastleggen. Mensen evolueren doorheen de jaren, je vriendin kan van gedacht veranderen. En waar sta je dan bij een scheiding? Dat is immers een periode waarin vroegere geliefden elkaar meestal nog zo weinig mogelijk gunnen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het altijd zo loopt. Maar waarom zouden goede afspraken romantiek in de weg moeten staan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal met je eens waterinfo.. Wil toch iedereen bbedanken voor hen mening en kennis!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je zocht niet naar de waarde van andere meningen. Je zocht naar bevestiging van je eigen mening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor ik vroeg om kennis, niet mijn eigen mening. Jullie begonnen met jullie meningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet je nageven dat ik het prijzenswaardig vind dat je bij alle aantijgingen zo rustig bent gebleven. Mijn excuses voor het feit dat ik misschien wat fel reageerde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou ik niet rustig blijven. Ik start een discussie en dan kun je ervan uitgaan dat je ook reacties krijgt die je niet aanstaan. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je ook geen discussie starten toch? Fijn weekend iedereen!