wordt het netto of bruto inkomen bedoelt in de extra huurverhoging?

Toegevoegd na 1 minuut:
ter bepaling van de hoogte van de extra huurverhoging

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Er wordt uitgegaan van het totale en eventueel gezamenlijke bruto jaarinkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Dit antwoord is niet altijd waar.
Het bruto inkomen van alle bewoners kan leidend zijn voor de eventuele huurverhoging. Maar uitsluitend als het bruto inkomen gelijk is aan het verzamelinkomen Box 1 2 3. Zie het antwoord hieronder.
Bij de extra huurverhoging geldt het verzamelinkomen van 2 kalenderjaren eerder, dus in 2014 gaat het om het inkomen over 2012. Dit inkomen is definitief vastgesteld door de Belastingdienst. Voor de huurverhoging per 1 juli 2014 gaat het dus om het totaal verzamelinkomen over 2012 van alle bewoners die op 1 juli 2014 op het adres staan ingeschreven.

Het verzamelinkomen is het belastbare inkomen waarover inkomstenbelasting betaald moet worden, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen.
Er zijn voor de inkomstenbelasting 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen. Een aftrekpost zoals alimentatiebetaling, aftrek specifieke zorgkosten, studiekosten, giften e.d.telt mee voor de bepaling van de hoogte van het verzamelinkomen (Box 1) . Evenals het spaargeld / vermogen als dat meer is dan de vrijstelling. (Box 3) Bij huurtoeslag mag er overigens nooit inkomen Box 3 zijn.

Leidend voor de huurverhoging is dus het verzamelinkomen. Dit verzamelinkomen is het totaal van de inkomsten én aftrekposten in de 3 boxen. Zie de bron.
fisbel