Krijg je geld terug van je uitvaartverzekering als je achteraf te hoog verzekerd bent?

Stel de crematie valt qua prijs ver onder mijn verzekerd bedrag, ben je dat bedrag wat overblijft kwijt of krijgen de nabestaanden dit geld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Of je geld terugkrijgt ligt aan de soort uitvaartverzekering. Bij een kapitaal uitvaartverzekering krijgen de nabestaanden een bedrag. Dit bedrag kunnen zij gebruiken voor de uitvaart, maar bijvoorbeeld ook voor een vakantie. Dus als zij eerst de uitvaart betalen en daarna nog geld overhouden, dan kunnen ze daar mee doen wat ze willen. Zitten wel wat belastinghaken en ogen aan.

Bij een natura-uitvaartverzekering gaat het anders. Daar keert de verzekeraar geen geld uit aan de nabestaanden, maar wordt de uitvaart direct betaald. Dus als de crematie goedkoper is dan de waarde van de uitvaartverzekering dan is dat zonde eigenlijk. De nabestaanden kunnen de uitvaart dan beter wat duurder maken (in overleg met de uitvaartverzorger) tot het bedrag van de verzekering is bereikt. Gekscherend voorbeeld: whiskey en kaviaar in plaats van koffie en cake.

Een alternatief is om de verzekering te stoppen (premievrij maken) en een nieuwe verzekering te nemen tegen een lager verzekerd bedrag. Maar de kans is groot dat dit duurder is omdat je ouder bent geworden in de tussentijd (en misschien medisch iets hebt gekregen in de tussentijd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Er is vooraf besproken welke zaken zijn verzekerd en worden uitgevoerd. Je kunt niet achteraf deze afspraken wijzigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt als nabestaande best verzekerde diensten wijzigen in samenspraak met de uitvaartverzorger zolang de verzekerde waarde niet overstegen wordt. Geen uitvaartverzorger of verzekeraar die daar moeilijk over doet. De afspraak is dat de verzekeraar de kosten van de uitvaart tot een bepaald bedrag vergoed aan de uitvaartverzorger. Dat kun je van te voren vast leggen, maar dat staat niet in steen geschreven. Uiteindelijk gaat het erom dat de uitvaartverzorger zijn geld krijgt en de nabestaanden niet bij hoeven te betalen.
SimonV
10 jaar geleden
Oké, dan zijn we het dus niet eens op dat punt.

Andere antwoorden (1)

Een uitvaartkostenverzekering keert minimaal een vooraf besproken bedrag uit om de kosten van de begrafenis of crematie te dekken. Als de begrafenis of crematie goedkoper uitvalt, kan de rest van het geld worden gebruikt om bijvoorbeeld successierechten of andere belastingen te betalen. Je bent dus geen geld kwijt.

Dit is niet het geval, denk ik:
Als je een natura uitvaartverzekering hebt, is er geen sprake van een verzekerd bedrag. Er is alleen vooraf besproken welke zaken zijn verzekerd en worden uitgevoerd. Er kan gedacht worden aan de kist, de crematie, de rouwstoet, de kistdragers en de rouwkaarten. Je krijgt hierbij geen geld terug.
SimonV
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Dan zit je wel goed, denk ik. :)
Het bedrag X kan dus aan iets anders besteed worden.
SimonV
10 jaar geleden
Dan kun je toch de eerste polis voor de crematie gebruiken?
Indien nodig aangevuld met een stukje tweede polis.