Mag men bouwen op onze beer/waterput die nu op andersmans grond ligt?

Complexe vraag...

Wij kochten anderhalf jaar terug ons huis (50j oud). De tuin en oprit werden door de toenmalige eigenaar verkaveld naar 2 loten bouwgrond. Kort na de verhuis merkten we op dat de beer- en waterput gedeeltelijk onder t huis ligt en gedeeltelijk onder de oprit liggen (oa de deksels), die eigenlijk niet meer bij het huis hoort en al andermans grond is... Wat kunnen wij doen, ik weet we kochten het huis aan in de staat dat het zich bevind maar de verkoop moest van de vorige (gewiekste) eigenaar héél vlug gaan... We moesten zelfs betalen voor de verkaveling, dit stond in de verkoopovereenkomst, maar zoals gezegd moest alles vlug gaan en vertrouwden we die man veel te vlug en tekenden we dit (bij de eigenaar thuis)... Later bij de notaris werd er niets meer over vermeld...
Soit, onze enige zorg nu is die putten wat als zij er overheen bouwen? Dan kunnen wij die niet meer laten ledigen of wat dan ook...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo tekenen bij de eigenaar? Officiele document met kadastrale gegevens ligt ter tekening bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een voorlopige koopovereenkomst teken je niet bij de notaris ronron1212
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze gegevens hebben wij inderdaad bij de notaris getekend. De verkoopovereenkomst moesten we al bekijken en tekenen de eigenaar. We hebben het huis geheel onverwacht aangekocht, t was een buitenkansje in deze dure tijden nu... En heel eerlijk onze kennis was nihil, de man die het verkocht was architect en had al een notaris waarmee wij dan 'voor het gemak' ook in zee gingen... We hadden ons sowieso beter moeten informeren over alles...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voorlopige overeenkomst inderdaad, bij effectieve verlijden van akte verliep alles bij de notaris
ronron1212
10 jaar geleden
kumarie ik heb al zo vaak een huis gekocht dat ik dat wel weet. maar die teken je ook niet even snel bij de verkoper.
Ivana
10 jaar geleden
Nou zie je hoe belangrijk het is in voorkomende gevallen om een goede makelaar in de arm te nemen. Die kan je wijzen op gebreken en bestemmingsplannen. Maar daar heb je nu niets meer aan.
Wat in Nederland (maar dit gaat over België naar ik aanneem?) mogelijk is, is achteraf protest aantekenen voor het niet vermelden van verborgen gebreken. Ofschoon de koper zelf ook een onderzoeksplicht heeft.
Dit zijn geen leuke gevolgen die je daar meldt. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pfoei, dat is een lastige vraag inderdaad. Als ik jullie was zou ik gaan informeren bij het juridisch loket wat hier aan te doen is. Mijn gevoel zegt me dat jullie toegang moeten hebben tot de beer-/waterput en er door de verkoper mogelijk ook nog strafbare feiten zijn gepleegd.
teusvh
10 jaar geleden
Ik heb geen stellig ja of nee op je vraag, maar kan wel zeggen dat dat niet zomaar gaat. De juridisch relevante term is ' horizontale natrekking', wat betekent dat je eigenaar bent van de beerput, ook al ligt-ie op andermans grond. En de buren mogen je niet storen in het vrij gebruik van je eigendom, mits daar een groot belang van henzelf tegenover staat. Het hangt dus erg af van de feitelijke situatie, en hoe zij e.e.a. weten te motiveren.
Het is dus aan te bevelen om door een terzake kundig jurist ter plaatse te bekijken wat de situatie is, en met zijn bevindingen in je achterhoofd met de buren te overleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
frutella;
Wat zijn 2 loten bouwgrond?
Maakt naastgelegen eigenaar ook gebruik van die beer/waterput?
Stond er in de koopakte letterlijk "dat het gekochte in hoedanige staat overgeschreven word zoals het zich tans bevind"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tans moet natuurlijk thans zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naastgelegen eigenaar maakt geen gebruik van de putten. Op de oorspronkelijk tuin komen 2 huizen te staan dus ons huis gaat van halfopen naar gesloten. We hebben besloten om een advocaat onder de arm te nemen... We hadden beter moeten opletten, maar das helaas vijgen na pasen. Toch allemaal bedankt voor de info en tips.

Het beste antwoord

Ik heb geen stellig ja of nee op je vraag, maar kan wel zeggen dat dat niet zomaar gaat. De juridisch relevante term is ’ horizontale natrekking’, wat betekent dat je eigenaar bent van de beerput, ook al ligt-ie op andermans grond. En de buren mogen je niet storen in het vrij gebruik van je eigendom, mits daar een groot belang van henzelf tegenover staat. Het hangt dus erg af van de feitelijke situatie, en hoe zij e.e.a. weten te motiveren.
Het is dus aan te bevelen om door een terzake kundig jurist ter plaatse te bekijken wat de situatie is, en met zijn bevindingen in je achterhoofd met de buren te overleggen.
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals u meldde zal een jurist uitsluitsel kunnen bieden. De ene zegt dat dit niet mag, maar de andere zegt dan dat de putten nu onze verantwoordelijkheid zijn en dat wij zullen moeten opdraaien voor de kosten en heraanleg... T is complex, hopelijk komen we er snel en zonder al te veel kosten (wishfull thinking...) uit. Bedankt voor je antwoord!