Wie is schuldig bij een ongeval met een bromfiets bestuurder zonder rijbewijs?

Stel dat ik mijn scooter (die op mijn naam staat) uitleen aan iemand die geen rijbewijs heeft en hij krijgt een ongeluk. Hij valt onder een zwakkere verkeersdeelnemer als er een auto bij betrokken is, maar die persoon heeft geen rijbewijs dus hij had er nooit mogen rijden. Mijn vraag is: wie is schuldig en wie krijgt uiteindelijk de rekening voor de schade. De persoon die rijd of de gene die het voertuig op naam heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
11.3K

Het beste antwoord

Jij mag jouw bromfiets/scooter niet uitlenen aan iemand die er geen rijbewijs voor heeft. Als die ander er dan toch op gaat rijden, is dat zonder toestemming van jou, waardoor jij geen verantwoording draagt. Bij eventuele schade zal de bestuurde er voor opdraaien (of diens W.A. verzekering).
Als jij wel toestemming geeft aan die ander, dan zal de eindverantwoording bij jou komen liggen.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Compleet antwoord! +1
tinus1969
10 jaar geleden
Dit is een juridische janboel. Er is immers een afspraak, waar de eigenaar zich op zou kunnen beroepen, maar die afspraak is onbewijsbaar. Als de verhouding tussen de exen toch al slecht is, is dreigen met aangifte wegens diefstal vd scooter een optie. Dat vrijwaart de eigenaar namelijk.
ronron1212
10 jaar geleden
Mag toch aannemen dat alles bij het uit elkaar gaan op papier is gezet en getekend?

Andere antwoorden (2)

De gene zonder rijbewijs krijgt sowiso een boete, de andere enkel als die in fout was.

Toegevoegd na 3 minuten:
sorry, vraag niet volledig gelezen, jullie krijgen er dan allebei een.
ook wanneer hij gecontroleerd wordt krijgen jullie beide een boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schuldig is degene die verantwoordelijk is voor het ongeluk. Als het komt doordat één van beide onveilig reed was die het. En als het ongeluk niet ontstond door onveilig rijden dan was het degene die geen voorrang had.

Of je wel of geen rijbewijs hebt maakt daarvoor niet uit.

Dit neemt niet weg dat je nooit zonder rijbewijs moet gaan rijden.

Ten eerste niet omdat je dan allicht minder goed kunt rijden en dus eerder gevaar voor een ander en jezelf oplevert.
Ten tweede niet omdat je dan niet verzekerd bent. Als je iemand voorgoed ongelukkig rijdt mag je alle misgelopen salaris en ellende betalen die die persoon oploopt. En dat kan makkelijk 2 miljoen euro zijn. Dat betekent dat je de rest van je leven armoede zult lijden. Ik ken zo'n geval van behoorlijk dichtbij.

Het uitlenen van je brommer aan zo iemand betekent dat je bij schade aan je scooter geen vergoeding van de verzekering krijgt. En mogelijk maakt het je ook mede-schuldig voor grote schades zoals ik hiervoor schetste.

Nooit doen dus!!!!!
Poet