Op welke gronden kan ik bezaar maken tegen weigering bouwvergunning terwijl gelijke huizen in de straat dezelfde verbouwing hebben ondergaan?

Ik heb een aanvraag voor een omgevingsvergunning gedaan, maar ik krijg bericht dat deze geweigerd gaat worden omdat deze niet conform het bouwbesluit in het geldende bestemmingsplan is (nokhoogte hoger dan 6m). In dezelfde straat staan dezelfde huizen met min of meer dezelfde verbouwing, met nokhoogtes varierend van 7 tot 9m. Deze zijn echter voor 2004 gebouwd en in 2004 is het bouwbesluit aangepast. Deze nokhoogte mag nu niet meer.
Het kan toch niet zo zijn dat bij dezelfde type huizen nu ineens niet meer dezelfde verbouwing plaats mag vinden? Kan ik hier bezwaar tegen maken en op welke gronden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

De maximale nokhoogte is geregeld in het bestemmingsplan. Dus mag er inderdaad geen gewone omgevingsvergunning voor worden verleend door de gemeente (het Bplan is namelijk kaderstellend voor zulke omgevingsvergunningen).

Echter: er kan wel een omgevingsvergunning met uitgebreide procedure worden verleend door hen. Die geeft namelijk de mogelijkheid om af te wijken van het bestemmingsplan. Mits goed onderbouwd. En dat lijkt wel te moeten lukken omdat daarmee de straat een uniformer uiterlijk krijgt / houdt. Een dergelijke uitgebreide omgevingsvergunning kost wel meer en kost ook meer tijd. En je dient dan ook vooraf bij de gemeente te vragen of zij daar aan mee willen werken.

Wat het bouwbesluit ermee te maken heeft zou ik niet weten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ziehier het procedureschema van de omgevingsvergunning met uitgebreide procedure
Poet
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan bezwaar maken op grond van het gelijkheidsbeginsel, maar of dat gaat werken is te betwijfelen. Als die verbouwingen gedaan zijn voordat de regels werden aangepast, is het lastig om je nog op het gelijkheidsbeginsel te beroepen.