Hoelang mogen bedrijven zoals pawn shops en goud inkoper de kopie van jou id bewaren?

Dit vraag ik mij af omdat ik een artikel schrijf over privacy in nederland, aangezien wij vaker zakeni n het nieuws horen die niet goed klinken voor onze privacy doe ik een onderzoekje. Echter kan ik deze vraag nergens goed besntwoord vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij mag zo een shop helemaal geen (volledige) kopie hebben of maken van je id. Dacht ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op www.rijksoverheid.nl staat allerlei informatie over kopieeren van ID kaart en paspoort. Ook over identiteitsfraude. Via deze site kon ik doorklikken naar www.mijnprivacy.nl Daar stond meer info die misschien bruikbaar is voor je artikel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze mogen hem zo lang bewaren als ze dat willen maar ze moeten hem volgensmij minimaal 10 jaar bewaren i.v.m. de boekhouding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de 2 links kreeg ik niet de indruk dat die gegevens altijd zo lang bewaard hoeven te worden.

Het beste antwoord

Ze mogen deze helemaal niet hebben. Op je id staat je burger service nummer. Die is alleen bestemd voor alle overheidsinstellingen! Alle andere bedrijven en particulieren mogen deze niet verplicht opeisen. Dit gebeurt helaas wel, volledig onterecht, met zo nu en dan identiteitsfraude als gevolg!
Mocht je er niet onderuit komen en je wilt meewerken, vraag dan om op de kopie je bsn door te krassen. Let daarbij op alle getallen die verder op je id/paspoort/rijbewijs staan.
Succes!