Mag mijn huisbaas zomaar al mijn kleren en spullen uit de woning weggooien?

k heb in maart aangifte gedaan tegen mijn partner voor huiselijk geweld daarna heb ik een tijdje in een blijf van mijn lijf af kliniek gezeten. Na een week mocht ik weer naar huis, maar heb toen besloten om bij mijn ouders te gaan wonen. 3 weken verder na alles geprobeerd te hebben om contact op te zoeken met mijn huisbaas was het eindelijk gelukt, maar hij zij tegen me dat hij al mijn kleren en spullen heeft weggehaald nu is mijn vraag mag een huisbaas dit zomaar doen, en wat moet ik nu doen... Ik ben echt radeloos hoop op een goeie antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Hier spelen zoveel dingen tegelijk. Ik zou er een advocaat bij halen.
bamibal
10 jaar geleden
Als jouw verhaal klopt, ben je slechts vier weken "uit beeld" geweest. Een verhuurder mag je dan niet zomaar uitzetten. Maar ik denk dat er meer speelt dan wat je beschrijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nadat ik een week in dat kliniek zat zij hij tegen me dat hij aan mensen vroeg die ons kende naar ons telefoonnummer, maar dat hij alsnog ons niet kon bereiken. Hij besloot dus daarom om de hele woning leeg te maken en huurde schoonmakers in die vervolgens het werk deden en zei daarbij dat de schoonmakers alle spullen hebben meegenomen, hij had toch eerst al huisbaas contact op moeten nemen met de politie of gemeente om te vragen wat hij met al die kleren en spullen moest doen of heb ik het nou fout...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga aangifte doen want hij had nooit in zo'n korte tijd jouw woning leeg mogen halen en daarbij had de verhuurder eerst toestemming aan de kantonrechter moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Grijze
Nee , ik betaalde gewoon netjes elke maand zoals iedereen dat doet. Nee er was ook geen uitspraak dat ik uit huis gezet mocht worden, omdat hij geen contact met mij kon opnemen vondt hij dat hij geen andere keus had dan de hele appartement leeghalen en schoonmakers inhuren om alles weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verhuurder zit heel erg fout,als jij dit wil dan kun je de woning zelfs terug eisen.
teusvh
10 jaar geleden
Aangifte doen? Zou wel kunnen, maar voor hetzelfde geld zegt de politie dat het een privaatrechtelijk conflict is, en niets met een misdrijf of zo heeft te maken. En dan word je van het kastje naar de muur gestuurd. Neem een advocaat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet of dit wel helemaal zo is want er zijn goederen van je ontvreemd dus hier is wel degelijk aangifte voor nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En daarbij heeft de verhuurder ook nog eens huisvredebreuk gepleegd want de huur was nog niet opgezegd.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Juist aangifte doen, voor het doen van aangifte heb je sowieso geen advocaat nodig. Dat komt eventueel later pas.
bamibal
10 jaar geleden
Staat de huur misschien op naam van je partner? Mogelijk heeft hij toestemming gegeven.

Antwoorden (2)

nee de huisbaas mag niet zomaar jouw spullen verwijderen het zijn immers jouw spullen,ik zou aangifte tegen hem doen en de spullen proberen terug te krijgen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is verboden om een huurder (of zijn/haar spullen) uit huis te zetten.

Sterker nog, het is zelfs al verboden voor de verhuurder om een voet in je huis/kamer te zetten zonder jouw toestemming.

Huisvredebreuk is in Nederland een misdrijf dat strafbaar is gesteld in het Wetboek van Strafrecht onder artikel 138 Sr. Vecht het aan, en je staat in je recht.