Hoe, waar en waarmee kun je een verzoek tot adelserkenning indienen?

Ik ben al een jaar of 2 bezig met mijn stamboom en veel van mijn voorouders (in de Middeleeuwen voornamelijk) zijn van adel. Hoe en waar kan ik dan een verzoek indienen tot adelserkenning? Ik heb zelf namelijk geen idee, nergens staat er informatie over. En in mijn GBA staan geen titels, maar dat zegt niks, veel mensen die recht hebben op een adellijke titel hebben er nog geen.

Iemand die mij kan helpen?

Met vriendelijke groet,

Jm. Indie-Judocus van Lieshout

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Je moet wel rechtstreeks afstammen van de adellijke titel. Veel waren er ook boer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou u mij kunnen helpen? Ik probeer ook mijn stamboom te vinden maar het lukt niet zo goed... Hebt u tips?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat bedoel je met rechtstreeks? Lijkt me logisch dat als je neef er van afstamt en jij niet, dat je geen recht hebt op adellijke titels... (Uitzondering daargelaten, Koning, etc...)
ronron1212
10 jaar geleden
Er hoeft nog helemaal geen stamboom van je familie gemaakt te zijn. Het uitzoeken van je stamboom is heel veel werk en vergt veel tijd.
ronron1212
10 jaar geleden
Begin eens met lezen
http://www.voorouders.net/faq/hoe-begin-ik-met-het-uitzoeken-van-mijn-stamboom/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil maar zeggen, Willem-Alexander heeft ook meerdere titels, van verschillende familienamen afkomstig, zoals 'Van Polanen' (zit ook in mijn familie)...
ronron1212
10 jaar geleden
Ja dat kan door over erving de titel zat dus in de rechtstreekse lijn moeders kant of vaderskant
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar je hebt het over een rechtstreekse lijn en moederskant... Maar als je met een rechtstreekse lijn een patrillineaire lijn bedoelt, dus alleen de vaders, dan kan je het toch niet van moeders kant erven, of wel? Ja snap er echt niks van...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn alle achternamen waar ik van afstam: http://gw.geneanet.org/rhcnzbrabant_w?lang=nl&m=A&p=indie+judocus&n=van+lieshout&oc=2&sosab=10&color=&t=F&v=40 ...
ronron1212
10 jaar geleden
Prachtig ga eerst een lezen hoe het werkt en hoe een en ander in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je van al die namen afstamt wil nog niet zeggen dat je erkenning en of een titel krijgt,dan zouden wij allemaal erkenning en of een titel moeten hebben.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik stam af van God, want Hij heeft mij geschapen, krijg ik nu de titel goddelijk? Volgens mijn man heb ik recht op die titel.

Antwoorden (2)

Volgens de Nederlandse Wet op de Adeldom van 1 augustus 1994 kan verheffing van een Nederlands burger in de adelstand slechts plaatsvinden "bij Koninklijk Besluit" en kan de verheffing "uitsluitend plaatsvinden ten aanzien van leden van het Koninklijk Huis en van voormalige leden daarvan binnen drie maanden na verlies van het lidmaatschap van het koninklijk huis".
De verlening van de titels "Prins of Prinses der Nederlanden" en "Prins of Prinses van Oranje-Nassau" wordt bij of krachtens de Wet lidmaatschap Koninklijk Huis bepaald.[1]
In het verleden was er een ruimere regeling. Tot 1939 werden verdienstelijke Nederlanders, voor zover behorende tot patricische families, in de Nederlandse adelstand verheven. In 1953 besloot de ministerraad dat er geen nieuwe verheffingen, buiten het Koninklijk Huis, zouden plaatsvinden. De wet van 1994 bekrachtigde deze praktijk.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit gaat over verlening, maar ik bedoel erkenning. En Wikipedia geeft niet veel informatie kijkend naar mijn vraag.
Mocht het zo zijn dat je door vererving recht hebt op een titel, dan is de Hoge Raad van Adel de instantie die daar uitsluitsel over kan geven. Zie de link.
Zij hebben uitgebreide archieven, en willen je graag helpen daar de weg in te vinden.
teusvh