Stel ik maak schade doordat ik uitwijk voor een voertuig met sirene, word de schade dan vergoed?

voorbeeld; ik rij in een auto en maak schade doordat ik uit moet wijken voor een politieauto. Kan ik deze schade vergoed krijgen door de staat of mijn verzekering?

Los van het feit of het aantoonbaar is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

Het overtreden van verkeersregels is nooit toegestaan, ook niet als er bijvoorbeeld een ambulance met zwaailichten aankomt, of een politieauto in volle vaart. Automobilisten krijgen het advies om dan rustig te blijven en ruimte maken.

Een advies om ruimte te maken is geen verplichting, je hoeft dat dus niet te doen, zeker niet als het niet veilig kan. Maak jij hierdoor schade dan is dat jouw fout en is er geen verzekering die dit vergoedt. Ook zijn er geen potjes voor dit soort gevallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
bij een all risk verzekering word je schade gewoon vergoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, als je all risk verzekerd bent, dan krijg je het wel vergoedt, maar niet omdat je uitweek voor de politieauto, maar omdat je daarvoor betaald hebt, in de meeste gevallen zal het je dan extra kosten aan je verzekering toebrengen, omdat je minder schadevrije jaren opbouwt.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is waar.
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord, +. Als er een voertuig met sirene aankomt terwijl ik de weg versper omdat ik voor een rood stoplicht sta te wachten, zal ik (met voorzichtigheid) toch echt door rood rijden om ruimte te maken. Ook als ik dan word geflitst. Ik vermoed dat ik in zo'n geval bezwaar kan maken tegen de flitsboete. Mocht zo'n bezwaar ongegrond worden verklaard, dan zou ik dat onterecht vinden, maar dan zou ik toch liever die boete betalen dan me de rest van mijn leven schuldig te voelen omdat ik uit pure vrekkigheid een hulpbehoevend persoon onnodig lang heb laten wachten of zelfs lijden, mogelijk met ernstige gevolgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door rood rijden wordt waarschijnlijk terug betaald na bezwaar, dit omdat je dan aantoonbaar kunt maken dat je dit deed, na eerst kijken of het veilig kon en aantoonbaar kunt maken (P2000) dat er een auto met sirene jouw kant op kwam. Schade is een ander geval, dat wordt veroorzaakt door onoplettendheid of onvoorzichtig handelen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, schade is altijd vermijdbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk en helder antwoord. Dank