Wat is een bestemmingsplan? En hoe kom ik erachter of ik van binnen mag verbouwen?

Mijn opa wil zijn winkel vanbinnen verbouwen en daarna verhuren. (broodjeszaak oid) Maar heb je dan wel of geen omgevingsvergunning voor nodig? En hij heeft het steeds over een bestemmingsplan? Wat houd het in, wat kan ik er mee? Hij is particulier.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het bestemmingsplan houdt in: wat voor soort bedrijf mag daar ter plaatse worden bedreven. Het kan zijn dat een (ex)winkel voor huishoudelijk artikelen is toegestaan op een bepaalde plaats, maar dat daar geen horeca gevestigd mag worden. Dit kan je navragen in het gemeentehuis. Inpandig verbouwen mag (bijna) altijd zonder vergunning, echter met dien verstaande dat de verbouwing veilig gebeurt (sterkteberekeningen e.d.). Als de nieuwe ruimte opengesteld wordt voor publiek (klanten) zal deze eerst goedgekeurd moeten worden.
jc54
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Een bestemmingsplan geeft de bestemming van een bepaald gebied aan. Er kan dus ook zijn besloten dat een bepaald gebied een natuurgebied is en moet blijven. In een bestemmingsplan is dus veel meer geregeld dan alleen maar welk soort bedrijf op een bepaalde plek mag worden bedreven.

Andere antwoorden (1)

Je kunt op de website van het omgevingsloket nakijken of je voor een bepaalde verbouwing een vergunning nodig hebt. Bij twijfel kun je dit altijd gewoon voorleggen aan de gemeente waar je in woont uiteraard, zie de eerste link.

Een bestemmingsplan in Nederland beschrijft wat er met de ruimte in een bepaalde gemeente mag gebeuren. Ook hier gaat de gemeente dus over.

Dus wat ik aan raad is gewoon een afspraak maken bij de gemeente of eens langs gaan als er onduidelijkheden zijn.