90 euro boete voor spugen op staat/station, is dit uberhaupt strafbaar?

Een maand geleden kreeg ik een boete voor spugen bij de kaartjes automaten in de hal op Rotterdam Centraal. Ik dacht dat het slechts ging om een notitie, maar nu heb ik een boete van 90 euro(!) binnen. Ik kan echter nergens op internet vinden dat spugen een strafbaar feit is en wil het graag gaan aanvechten (je kan je immers verslikken etc) . Maakt dit kans? Er is verder niks anders voorgevallen en ik heb op dat moment ook geen verklaring afgelegd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
Er staat zelfs gewoon op welk artikel van welke wet je hebt overtreden. Trouwens, wat is dat voor een smerige gewoonte om zomaar te spugen in de stationshal? Als je echt zo super nodig iets kwijt moet, pak je een zakdoekje en doe je het daarin, en dan nog doe je dat uit puur fatsoen ergens afgezonderd in een hoekje, zodat niemand zich eraan hoeft te ergeren. Het is iets anders als het een noodgeval betreft, maar dat schijnt hier niet het geval te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ je voor Cryofiel. Helemaal met je eens. Heb er zelf ook een gruwelijke gekel aan als iemand voor me neus effe een roggel dumpt. Gatverdamme
ronron1212
10 jaar geleden
Een stationshal is geen straat.

Antwoorden (2)

De feitcode staat op je boete vermeld: E129G - de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang verstoren door het op andere wijze veroorzaken of kunnen veroorzaken van hinder, gevaar, verontreiniging of beschadiging.

Het spugen in een stationshal (is dus niet op straat) valt hier duidelijk onder. Je boete is dus volkomen terecht. Bovendien is het een ranzige gewoonte om zomaar te spugen.
bamibal
10 jaar geleden
Frimu2
10 jaar geleden
Yups +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie reactie. Voor de vraagsteller, je kunt een en ander ook terug vinden in het huisreglement van de betreffende vervoerder. Bijv Huisreglement GVB Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het een gore gewoonte van [meest] mannen om met de bekende rochel op straat te spugen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja vreselijk,ik word er misselijk van als ik het zie doen of zie liggen.
Het is ook onder een andere noemer, bekeurd.
Kort om....asociaal/storend gedrag.

Zouden ze veel vaker moeten doen, met name voor kauwgum en peuken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vind het spugen ook asociaal gedrag. Maar de vraag is of het gedrag strafbaar is. is het in Nederland strafbaar om peuken of kauwgum op straat te gooien? ik weet niet zo gauw onder welke noemer?
spugen op straat, ook al keur je dat af, is dat een strafbaar feit? Spuug is toch geen verontreiniging?
Als spuger zou ik het verlies nemen, maar ik kan me voorstellen dat je daartegen in beroep gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afvalstoffen moet je gewoon in de bedoelde containers doen. Dat geldt dus ook voor peuken, kauwgom en je blikje drinken. Een en ander is geregeld in oa de afvalstoffenverordening die in elke gemeente geldt. Spugen zou ik er niet direct onder scharen, maar dit is op een station gebeurd en daarbij is bekeurd conform de Wet Personenvervoer en die heeft wat extra regels tov de straat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk ben ik mij bewust van het feit dat spugen op het station 'not done' is en dat de politie hier wat van zegt. Maar 90 euro voor een klein tufje wat je zo wegveegt met je voet vind ik overdreven en ben het daarom ook niet eens met de strafbeschikking. Hoeveel mensen gooien er peuken en kauwgom op de grond precies op dezelfde plek waar ik liep (begin vd hal bij de schuifdeuren en niet bij de winkels)? Als ik op internet kijk zie ik nergens iets over boetes voor spugen behalve dat het in China verboden is. Daarnaast was het 04:45 en kon ik ook niet helemaal helder meer nadenken en gaf ik de agent verder geen aanleiding om mij aan te spreken op ander gedrag. Ik dank jullie iig voor de reacties.
bamibal
10 jaar geleden
Dat jij niet helder kunt nadenken maakt die boete nog niet onterecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee is slechts 1 argument wat ik noem. Ik vind dat er 1 lijn moet worden getrokken. Geef dan iedereen een boete die een peuk, kauwgompje op de grond gooit of een tufje legt en maak bekend dat dit ook echt strafbaar is. Ik praat spugen niet goed, maar het gebeurt overal om je heen en het is toch van den zotten dat deze boete duurder is als door rood lopen, zonder licht rijden etc etc Maarja het is geen plek voor dit soort discussies hier. Ik ga het iig proberen aan te vechten, ook eens goed om mee te maken. Bedankt voor jullie reacties
Frimu2
10 jaar geleden
De boete is zo hoog , om een ontmodigings beleid te kweken....Immers voor een boete voor laten we zeggen €15,- ,zou het nog wel een risicootje waard kunnen zijn. Ik zou het even op moeten zoeken. Maar in Singapore zijn de straffen zo hoog..........dat je het wel uit je hoofd laat, ...... Enne waarom eigenlijk niet. Kleine moeite, schonere leefomgeving, voor iedereen.
Frimu2
10 jaar geleden
Lees het stukje de theorie....Singapore http://www.therighttrace.nl/veiligheid-singapore/
Frimu2
10 jaar geleden
Het stukje praktijk, is in deze erg van toepassing :-)