Mijn ex en ik zijn uit elkaar. We hebben gezamelijk een koopwoning waar hij nog in woont en de hypotheek betaald. Mag ik er nog in?

Mijn ex en ik zijn uit elkaar. We hebben gezamelijk een koopwoning waar hij nog in woont en de hypotheek betaald. Ik heb inmiddels een andere woning maar heb nog spullen in de woning staan die mijn ex niet wil geven. Ook spullen van de kinderen. Mag ik zonder toestemming van mijn ex in de woning gaan en mijn spullen en die van de kinderen ophalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (2)

Op het moment dat jij vrijwillig ergens anders gaat wonen mag je niet zonder toestemming meer het huis in. Je kan alleen via een advocaat afdwingen je spullen terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervelend zo'n situatie. Als je samen een koopwoning hebt en dus samen nog hypothecair daar aflossingen voor doet ben je eigenaar van het pand. Je hebt dus het recht in samenspraak met de andere eigenaar over deze woning te beschikken. Probleem is echter dat je geen bewoner meer bent. Je zou het kunnen vergelijken alsof je je woning hebt verhuurd. Je mag als huurbaas ook niet zomaar de woning in, ookal ben je eigenaar van deze woning. Uitzondering hierop is overigens als dit in het huurcontract staan genoemd. Vaak bij inwoners gebruikt men deze constructie.

Terug naar je vraag. De goederen in je woning zijn (50%?) van jou en hier mag je dus als eigenaar over beschikken. Maar omdat je geen bewoner meer bent mag je de woning niet betreden. Ik zou proberen er samen uit te komen, desnoods met een tussenpersoon, want juridisch is dit lastig. Dus in het kort, nee je mag niet zomaar de woning in. Je bent geen bewoner meer en de andere bewoner is ook de eigenaar. Hij/zij heeft dus meer rechten. Geldt trouwens ook mocht er een nieuwe liefde (bewoner) bijkomen. Deze zou in theorie je de toegang tot je eigen woning kunnen weigeren.. Succes!