welke processen gaan er vooraf aan een strafblad?

en hoe lang duren deze processen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

"Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft"."

"Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven. Deze termijn gaat in na onherroepelijke afdoening van de strafzaak." "Onherroepelijke afdoening van een strafzaak" betekent dat de verdachte niet meer tegen zijn veroordeling in beroep kan gaan bij een hogere rechtbank, een gerechtshof, of in cassatie bij de Hoge Raad. De opgelegde straf is na onherroepelijke afdoening van een strafzaak definitief.

"In Nederland bepaalt de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens welke gegevens over iemand in het register worden opgenomen en hoe lang die bewaard worden. Dit register wordt het Justitieel Documentatie Register genoemd."

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafblad

De officiële term voor een strafblad is overigens een uittreksel justitiële documentatie.

"Bij een misdrijf krijgt u altijd een strafblad (als u ouder bent dan 12 jaar). Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf. Als u een strafblad (officieel 'uittreksel justitiële documentatie') heeft, staat u geregistreerd bij Justitie.

Verschil overtreding en misdrijf

Overtredingen zijn lichte strafbare feiten, zoals openbare dronkenschap en verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet voor de rechter te komen en krijgt u geen strafblad. Misdrijven zijn ernstigere strafbare feiten, zoals de handel in drugs, diefstal of moord."

Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html

"Bij het begaan of het worden verdacht van een misdrijf wordt altijd een registratie gemaakt in de Justitiële Documentatie. Ook als u een overtreding begaat, kunt u een strafblad krijgen. Er moet dan sprake zijn van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of de boete/transactie moet minstens € 100 zijn."

Zie http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/politie-justitie/strafblad/strafblad-opvragen/Pages/default.aspx

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe lang deze processen duren, verschilt per strafzaak.
Antoni