krijg je een strafblad bij transactievoorstel?

In geval van 'poging tot fraude/oplichting'. Kleinschalig, ook niet bewust.
Na een jaar transactievoorstel ontvangen van ca. 250 euro.
Is dit zichtbaar bij een VOG en is dit, na betaling, ook een strafblad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

Een transactievoorstel kan in uw justitiële documentatie (wat jij een strafblad noemt) wordt opgenomen.

Transactievoorstel
Het CJIB kan u ook namens de officier van justitie (OvJ) een transactie toesturen. Een transactievoorstel is het voorstel van de OvJ om u niet te vervolgen vanwege het plegen van een strafbaar feit, met als voorwaarde dat u een boete betaalt. Wanneer u aan het transactievoorstel gehoor geeft en dus betaalt, dan hoeft u niet voor de rechter te komen en bent u van de narigheid af. Wel kan het zijn dat een transactie in uw justitiële documentatie wordt opgenomen (strafblad).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar is dit dan van afhankelijk?
Met de inwerkingtreding van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (WJSG) is het zogenaamde strafregister vervallen. Daarvoor is het historisch overzicht van alle justitiële antecedenten in de plaats gekomen, in de volksmond nog steeds strafblad genoemd
Uitgangspunt daarbij is dat 'alle' beslissingen van het Openbaar Ministerie en 'alle' uitspraken van de Rechterlijke Macht dienen te worden geregistreerd. Kort geformuleerd: in alle gevallen waarbij iemand die 12 jaar of ouder is en als verdachte van een misdrijf wordt aangemerkt, vindt een registratie plaats in de justitiële documentatie.
Aangezien fraude en oplichting misdrijven zijn op grond van het Wetboek van Strafrecht, krijgt u dus een aantekening in het Justitiële Documentatie Register. (De term kleinschalig misdrijf komt in het Wetboek van Strafrecht niet voor).
http://www.justid.nl/index/faq/#paragraph2
In de artikelen 2 t/m 5 van het 'Besluit justitiële gegevens' is expliciet aangegeven welke strafzaken geregistreerd dienen te worden.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0016544/geldigheidsdatum_23-03-2014