Mag een leraar zeggen voor welke partij hij stemde of gaat stemmen?

Een klasgenootje zei tegen mij dat een leraar dat mag niet zeggen, omdat hij een voorbeeldfunctie heeft en dat is verboden volgens de wet. Klopt dit? Zo ja, waar staat dat in de wetboek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K

Het beste antwoord

Ja, een leraar mag dit zeggen. Het zou toch wel een gekke boel zijn als hij dit niet zou mogen. Wat dan weer niet mag is het manipuleren van de leerlingen om dezelfde partij te stemmen als dat hij stemt. Er is dan ook geen wetsartikel wat het uiten van je politieke mening verbiedt, want dit is in strijd met de grondwet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
mee eens +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk aan de vrijheid van meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder, correct en bondig geformuleerd... +

Andere antwoorden (4)

Nee, dit mag niet. Want dit zou de leerlingen (of die van de ouders) op hun partijkeuze kunnen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kunt u mij vertellen waar dat staat in 't wetboek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk aan de vrijheid van meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om te stemmen moet je 18 zijn mag toch hopen dat je je dan niet zo maar laat beïnvloeden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
- van mij
In Vlaanderen mag je als leerkracht geen politieke propaganda voeren tijdens de les of tijdens de schooluren. Dat houdt in dat je als leraar je leerlingen niet mag beïnvloeden en hen eigenlijk zo een politieke keuze op te dringen. Je mag wel informatie geven over de verschillende politieke partijen en welke hun standpunten zijn. Als je daarbij als leerkracht jouw stemvoorkeur laat vallen, dan is dat in principe niet verboden. Tenminste, zolang je er ook bij verteld dat dat jouw persoonlijke voorkeur is en dat iedereen zijn eigen mening heeft en jouw mening dan niet dé mening is.
Kinderen en jongeren zijn heel beïnvloedbaar en daarom ook kwetsbaar. Bij het opgroeien ontwikkel je een eigen politieke voorkeur, veelal geïnspireerd door de omgeving waarin je opgroeit (je ouders, grootouders, peter, meter, broer, zus, vrienden, de trainer in de sportclub/jeugdbeweging... en tenslotte ook jouw leerkrachten..). Na verloop van tijd ga je als jongere ook de verschillende meningen van politici oppikken, maar op dat moment heeft de invloed van je leerkrachten ook niet zoveel weerslag meer op je stemgedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een verschil tussen politieke propaganda en het uitspreken van een eigen mening. Dat laatste mag een leraar uiteraard doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
JohnHeff
8 maanden geleden
Nee dat mag een leraar niet. Een persoon in eigen persoonlijke levenssfeer wellicht wel, maar niet in de hoedanigheid van leerkracht zijnde.
Ja dat mag hij, er staat nergens in het W v Strafrecht dat dit niet mag.
Maar als hij zijn persoonlijke politieke mening wil profileren en leerlingen wil beïnvloeden kan dit wel strijdig zijn arbeidsoveréénkomst en met de regels van de school.
U kunt een klacht indienen bij de directeur en schoolbestuur.