Door een fout van het OM ben ik te lang mijn rijbewijs kwijt geweest, kan ik hier een vergoeding voor krijgen?

Door een foutje van het OM, krijg ik mijn rijbewijs te laat terug.
Nadat ik op 5 december ben aangehouden met te veel alcohol op de brommer, ben ik mijn rijbewijs voor 3 maanden kwijtgeraakt. Ik zou mijn rijbewijs dus op 5 maart terug krijgen. Nu is het 13 maart en heb ik gebeld naar het OM om te vragen wanneer ik mijn rijbewijs terug kreeg. Zij vertelde mij dat in het systeem stond dat ik het pas op 4 april terug zou krijgen. Nadat ik heb uitgelegd dat de straf 3 maanden was, ging ze kijken in mijn dossier.. en inderdaad, foutje van het OM. Mijn rijbewijs wordt nu zo snel mogelijk opgestuurd.
Nu ben ik mijn rijbewijs te lang kwijt geweest door een fout van het OM, kan ik hier een vergoeding voor krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het zou wel eens kunnen zijn dat de datum van 4 april in het systeem de juiste datum is.
2. Tabel Brom- en snorfietsen
Promillage Boetes Boetes "Beginnend bestuurder"
0,2/0,5 - 0,8 ‰ € 170 € 170
0,81 - 1,00 ‰ € 280 € 280 + 4 maanden OBM onvoorwaardelijk
1,01 - 1,30 ‰ € 380 € 380 + 4 maanden OBM onvoorwaardelijk
OBM = ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen

Toegevoegd na 59 minuten:
Bij een alcoholpromillage hoger dan 0,8 heeft de officier van justitie de keuze om de betrokkene op te roepen voor een officierzitting of te dagvaarden voor de politierechter. Ik begrijp uit uw reactie dat in uw geval de officier van justitie heeft gekozen voor een officierzitting. Deze heeft u een voorstel gedaan voor een strafbeschikking, waartegen u niet binnen twee weken verzet hebt ingesteld bij de officier. De strafbeschikking bestaat meestal uit een boete in combinatie met een rijontzegging. Als de officier inderdaad drie maanden heeft opgelegd in plaats van vier maanden bent u er nog genadig vanaf gekomen, gezien het feit dat rijden onder invloed een misdrijf is.
Het is verstandig het hierbij te laten.

Toegevoegd na 4 uur:
officierzitting moet zijn officierszitting (sorry tweemaal een s weggevallen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom is het verstandig om het hierbij te laten? Een vonnis is een vonnis en dat dient nageleefd te worden, ook door het OM. Of de kosten van een procedure starten voor schadevergoeding opwegen tegen de eventuele schadevergoeding zelf is te betwijfelen, maar ik denk dat er zeer zeker mogelijkheden zijn.
Antoni
10 jaar geleden
JoanDArc, misschien zijn de wettelijke termijnen per 1 januari 2014 met een maand verlengd, en gelden voor de vraagsteller nog oude termijnen van drie maanden? Het misdrijf is immers op 5 december 2013 gepleegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni, daar is geen wijs woord over te zeggen. Leeftijd betrokkene, alcoholpercentage, wel of geen recidive zijn allemaal niet bekend.
De promillagegrenzen zijn wettelijk vastgesteld. Een officier van justitie kan wel naar aanleiding van hetgeen ter sprake komt tijdens de officierszitting gemotiveerd afwijken van de richtlijnen, zowel naar beneden als naar boven.
Misschien is 5 december van invloed geweest, zou zo maar kunnen.
Antoni
10 jaar geleden
Ik was benieuwd of je wist of de regels misschien per 1 januari 2014 waren gewijzigd, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat de officier van justitie met opzet een andere straf heeft opgelegd dan gebruikelijk is, daar heb je gelijk in.