Kennisgeving van bekeuring voor kopen gestolen fiets: strafblad of niet? Ook een verkeerd adres op de bon: wat te doen

Ik ben twee weken terug meegenomen naar het bureau wegens het kopen van een fiets van een zwerver op straat, wat blijkbaar uitgelegd wordt als heling. Na een aantal uren in een arrestantencel te hebben doorgebracht werd ik er weer uitgehaald en zei de agent dat de zaak werd afgedaan met een bekeuring. Ik werd naar huis gestuurd met een geel briefje, aangemerkt met de letter K (kennisgeving van bekeuring). Wat betekent dat de officier van justitie de hoogte van de boete bepaalt. Nu heb ik hierover twee vragen:

Vraag 1: Normaal gesproken krijg je voor heling een strafblad lees ik op internet. Nu lijkt dit gewoon een bekeuring te zijn. Voor ik het politiebureau verliet heb ik nog gevraagd of me een strafblad te wachten stond en volgens mij zei de agent van niet (ik weet het niet meer zeker, want ik had aardig wat gedronken en was allang blij dat ik naar huis mocht). Ook toen ik later nog bij het politiebureau ben gaan vragen kreeg ik te horen dat dit gele briefje slechts een bekeuring is. Toch ben ik er niet gerust op. Ben ik gematst en krijg ik sowieso geen strafblad of kan dat alsnog?

Vraag 2: De naam die op het gele briefje staat is correct, maar het adres is een totaal ander adres dan waar ik woon. Wat is wijsheid? Wachten tot ik de bon wellicht nooit krijg, bezwaar aantekenen of iets anders doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat kost zo'n schikking? En mocht je de fiets houden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er altijd vanuit dat het verhaal van cliënt waar is, dus ga neem ik aan dat het verhaal van Rijst is, zoals het verteld wordt.
Neen, men mag de fiets niet houden, bovendien ligt het aan de geschatte waarde van de fiets of men nog op zoek gaat naar de eigenaar. Ook het transactiebedrag dat men kan verwachten is afhankelijk van de waarde van de gekochte gestolen fiets. Meestal zal de boete echter € 250,00 bedragen. In Nederland bestaat volgens artikel 74 van het wetboek van strafrecht de mogelijkheid van een transactie (dit is een soort van schikking tussen de officier van justitie en de verdachte) om vervolging te voorkomen. Vóór 1 april 2013 werd deze nog op het politiebureau overhandigd, daarna is de politietransactie afgeschaft. De begrippen transactie" en "OM-transactie" komen met elkaar overeen.

Voor een feit waarvoor de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (in de volksmond Mulderwet) niet van toepassing is kan het OM een transactie aanbieden. Afhankelijk van de omstandigheden kan het OM ook gelijk dagvaarden. In de toekomst zullen alle feiten waarvoor door de officier van justitie nog een transactie kan worden aangeboden, onder het bereik van de OM-strafbeschikking worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de gebruikte feitcode?

Antwoorden (4)

Heling is het verwerven, bezitten of overdragen van een gestolen product. Heling is strafbaar. Onder heling valt ook het kopen van gestolen producten als u had kunnen vermoeden dat het om een gestolen goed gaat. Bijvoorbeeld: u kunt een fiets, mobiele telefoon of auto kopen voor een prijs die eigenlijk te mooi is om waar te zijn. Die prijs is dat ook vaak. Veelal gaat het dan om een gestolen goed.
Ja, voor heling kunt u een boete krijgen en bovendien een strafblad. Heling is opgenomen in het Wetboek van strafrecht.

Toegevoegd na 55 minuten:
Heling is een misdrijf en valt onder het Strafrecht
Voor misdrijven zijn de regels simpel. U krijgt een aantekening op uw justitiële documentatie vanaf het moment dat u wordt verdacht van een misdrijf en de zaak in behandeling is genomen door het Openbaar Ministerie. Wanneer de zaak vervolgens is afgedaan wordt de wijze van afdoening of de uitspraak vermeld op het strafblad.

Dit betekent ten eerste dat ook een schikking (transactie) met het Openbaar Ministerie op het strafblad wordt vermeld. Het is dus niet zo dat u een strafblad kunt voorkomen door een transactievoorstel (bijvoorbeeld het betalen van een boete) te voldoen. U voorkomt daarmee uitsluitend dat u voor de rechter moet komen.

Toegevoegd na 13 uur:
De aan u afgegeven combibon met de letter K (kennisgeving van bekeuring) wordt als proces-verbaal gebruikt.
Het OM beslist of men u een transactievoorstel stuurt of een strafbeschikking. Seponering (Sepot komt alleen voor bij gebrek aan bewijs).
Het verschil tussen een transactie (aanbod) en een strafbeschikking (strafoplegging) is het volgende.
Met een transactievoorstel wordt door het OM een aanbod gedaan en een afspraak gemaakt (onder een bepaalde voorwaarde) dat het OM u niet meer zal vervolgen. Het aanvaarden van een transactievoorstel houdt geen erkenning van schuld in.
Een strafbeschikking wordt opgelegd. Als een strafbeschikking is opgelegd, mag er geen transactie meer worden aangeboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus als compensatie voor die min!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, dankjewel voor je antwoord. En weet je toevallig wat gebruikelijk is voor dit soort vergrijpen? Het was overigens zeker geen luxe fiets, ik ben niet eerder in aanraking gekomen met justitie, afgezien van een bekeuring voor geen licht op de fiets en een boete voor wildplassen, beide toen ik nog minderjarig was. Ik ben nu wel sinds een half jaar meerderjarig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus, er worden weer aardig wat wetten, regels en termen door elkaar gehaald.
De min stond er al voordat de laatste letters koud waren ;;))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rijst, De politieambtenaar zegt heel correct dat het gele briefje met de K een kennisgeving van bekeuring is. Hij laat zich zeer terecht niet uit over de eventuele beslissingen van het OM.
Je bent meerderjarig, dus een taakstraf komt niet meer in aanmerking.
Buiten de aanhouding en het verhoor door de politie, is dus de fiets in beslag genomen, en meestal een boete wegens schuldheling tussen € 100,-- en € 300,--.
Helaas Rijst, mooier kan ik (of een andere collega van mij) het niet voor je maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet van plan de boete aan te vechten, het ging me meer om het strafblad en wat ik moest doen met het verkeerde adres:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rijst, ik voel wel iets voor het advies van Beers63 om op het bureau mee te delen dat de gegevens niet helemaal kloppen en ga niet eerder weg voordat je een bewijsje hebt gekregen dat je het gemeld hebt. Je voorkomt hiermee in ieder geval dat de beschikking je te laat bereikt. Ik begrijp heel goed dat je in de rats zit voor een eventueel strafblad. Het kan hele vervelende gevolgen hebben.
Wist je trouwens dat als je eigen fiets is gestolen en je hebt aangifte gedaan (aankoopbewijs moet getoond worden) je vaak voor een paar tientjes via de milieudienst of politie een fiets kunt terugkopen. Op het vertoon van je aangifte kun je soms een nieuwe goedkope fiets uitzoeken.
Ik ben absoluut geen moralist maar zou je toch een advies willen geven: wordt volwassen, kijk vooruit en maak iets moois van je leven. Dat heb je voor 99% in je eigen hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed advies!
Heb je al geplust, zou het nog een keertje willen doen :-)))
Je hebt een misdrijf gepleegd, je had namelijk kunnen weten dat een zwerver niet heel erg betrouwbaar is, of anders had je de plicht om nader onderzoek te doen. Het gaat hier ook niet om of het feit gepleegd is, het gaat jou meer om de afhandeling.
Zoals eerder gezegd is heling een misdrijf. De politie heeft jou mee genomen om achter de nodige gegevens te komen en aangezien het hier een kleinschalig iets betreft, mocht je weer naar huis. De zaak zal nu worden door gestuurd naar de Officier van Justitie. Deze zal over je lot beslissen. De standaardprocedure bij zulke kleinschalige overtredingen is een transactievoorstel. De OvJ (officier van justitie), stuurt dan een brief met acceptgiro naar het huisadres op. Een transactievoorstel is als het waren een afkoopsom voor verdere strafvervolging. Het principe is hetzelfde als dat van een boete, betaal je deze dan is de zaak hiermee afgedaan en heb je verder geen last meer van. Je kunt hier geen bezwaar tegen maken. Als je het er niet mee eens bent, betaal je niet en na de vervaltermijn zal de zaak doorgespeeld worden naar het Openbaar Ministerie. Het OM zal de zaak verder bekijken en eventueel doorspelen naar de rechter. Mocht het OM er te weinig brood in zien, dan zullen zij niet verder vervolgen en gebeurt er ook niets meer. De kans dat dit zal gebeuren bij dit soort zaken is vrij klein (het kans op succes is groot/er is geen reden tot twijfel). Bij de rechter kan jij dan je verhaal doen en de rechter zal hier dan rekening mee houden. Echter, als je dan schuldig wordt bevonden dan krijg je nu wél een strafblad, in tegenstelling tot het transactievoorstel.
In jouw geval: ga akkoord met het transactievoorstel, hiermee voorkom je verdere vervolging en een strafblad. Het heeft alleen zin om niet te betalen als er reden tot twijfel is of als er bijzondere omstandigheden zijn.
Wat betreft het verkeerde adres, maak je hier geen zorgen over. Er worden namelijk vaker fouten gemaakt op dit soort briefjes. Het CJIB zal de boete opsturen naar het adres waarop jij staat ingeschreven op dit moment.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heling, over het algemeen het overnemen van goederen waarvan je kunt weten dat deze op oneerlijke wijze zijn verkregen, is een strafbaar feit. En daarmee vatbaar voor een strafblad voor degene die de heling pleegt.
Echter wordt er door justitie ook wel gekeken naar de grootte van een helingszaak en als het daarbij om een relatief kleine zaak gaat kan men ervoor kiezen om de zaak administratief af te handelen. Dit bespaart hoge kosten die gemaakt moeten worden om de zaak voor de politierechter te brengen en deze is al vaak overbelast.

Het voordeel van een administratieve afhandeling is voor de delinquent vaak wel gunstiger, als door de OvJ bepaalde boetebedrag onder een bepaald maximum blijft dan wordt daarvan geen aantekening gemaakt en zal de delinquent geen strafblad hiervoor krijgen. Het betalen van de boete volstaat dan en daarmee is de kous af.

Als de delinquent vaker betrapt is voor het strafbare feit (heling in dit geval) dan wordt het wel zwaarder aangerekend en zal een veroordeling door de politierechter volgen met een bijbehorende (voorwaardelijke) celstraf en/of hoge boete.
Zo ook als het feit om grote bedragen of waarde van het gestolen en gekochte goed zou gaan.
De motivatie is dat heling diefstal in stand houdt. Immers, zolang dieven hun gestolen waar kunnen blijven verkopen aan helers dan zullen de dieven blijven stelen.

2. Het willens en wetens opgeven van een vals adres, of het in de waan laten dat een opgegeven of overgenomen adres juist is en dat niet is, is op zich niet strafbaar.
Alleen komen de gevolgen hiervan wel voor jouw rekening. Een administratieve sanctie die naar dat adres wordt gestuurd zal meestal of onbeantwoord blijven of retour gestuurd worden met de mededeling dat de geadresseerde daar niet woont.

Na een aantal aanmaningen en verhogingen van het boetebedrag zal justitie nader onderzoek gaan doen naar je echte verblijfplaats. Vinden ze die, dan wordt je alsnog zo mogelijk persoonlijk staande gehouden of aangehouden en mag je het inmiddels hoog opgelopen bedrag direct aftikken.
Vinden ze het juiste adres niet, dan kom je op de internationale 'telex' te staan waarmee dan ook de grensbewaking binnen de EU wordt ingezet om je eventueel bij het reizen op te sporen. Het te vorderen bedrag is dan wel zo hoog dat een vervangende celstraf (met strafblad) denkbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor jullie heldere uitleg, 88Koentje88 en Beer56. Ook best wel een opluchting aangezien ik op een strafblad totaal niet zit te wachten, en ik op het internet redelijk bang werd gemaakt met alle consequenties ervan.
Beer56, wat kan ik het beste doen? Een mail of brief sturen of zoiets? Die bijkomende kosten wil ik uiteraard graag vermijden. Of klopt wat 88Koentje88 zegt en zal het transactievoorstel mij vanzelf bereiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor jullie heldere uitleg, 88Koentje88 en Beer56. Ook best wel een opluchting aangezien ik op een strafblad totaal niet zit te wachten, en ik op het internet redelijk bang werd gemaakt met alle consequenties ervan.
Beer56, wat kan ik het beste doen? Een mail of brief sturen of zoiets? Die bijkomende kosten wil ik uiteraard graag vermijden. Of klopt wat 88Koentje88 zegt en zal het transactievoorstel mij vanzelf bereiken. edit: Ik zie nu dat JoanDArc zijn bericht heeft aangepast. Dat is minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rijst, aan het begin van mijn antwoord stond het al: heling valt onder Strafrecht. U krijgt waarschijnlijk geen transactievoorstel maar een strafbeschikking. De veroordeling wordt hoe dan ook aangetekend in het Uittreksel Justitiele Documentatie (in de volksmond: strafblad).
Het is dus niet zo dat u een strafblad kunt voorkomen door een transactievoorstel (bijvoorbeeld het betalen van een boete) te voldoen. U voorkomt daarmee uitsluitend dat u voor de rechter moet komen.
U hebt zich op het bureau moeten identificeren, dus dat adres komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.politie.nl/onderwerpen/heling.html#is-heling-strafbaar
http://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Koentjes, en waar staat dat?
Op mijn webpagina staat: "Het is dus n i e t zo dat u een strafblad kunt voorkomen door een transactievoorstel (bijvoorbeeld het betalen van een boete) te voldoen. U voorkomt daarmee uitsluitend dat u voor de rechter moet komen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rijst, Als je denkt of zeker weet dat de opsporingsambtenaar over onjuiste gegevens over jou beschikt, dan zou je je het best in verbinding met hem/haar stellen en wel de juiste gegevens opgeven. Dat kan persoonlijk aan het politiebureau of telefonisch.
Je voorkomt daarmee iig. een hoop extra problemen die je zaak alleen maar zouden verergeren. Door open kaart te spelen laat je zien dat je geen crimineel wilt zijn en dat verzacht uiteindelijk de strafmaat.
Voor heling moet er sprake zijn van een een wederechtelijk oogmerk, als u de fiets ter goeder trouw hebt gekocht dan kan ik me voorstellen dat u bezwaar aantekent en de zaak laat voorkomen.
Ik weet natuurlijk niet wat u verklaart heb tijdens het verhoor bij de politie.

Als u willens en wetens een gestolen fiets heeft gekocht dan zal ik maar beter die bekeuring betalen.