Hoe worden Afrikaanse landsgrenzen bewaakt?

Bijvoorbeeld in de Europese Unie worden de grenzen niet bewaakt. Ik vroeg mijzelf af hoe het in Afrika precies zit met de bewaking van grenzen tussen de verschillende landen. In één bron ben ik tegengekomen dat er tussen 1. Libië en Tunesië en 2. tussen Maghreb-staten en Sub-Sahara Afrika vrije beweging is. (http://www.cespi.it/migraction2/FrontSud/Conference%20Migrants%20transit%20countries.pdf - op bladzijde 3 van deze bron)
Maar verder kan ik op internet niks vinden over hoe het beleid in elkaar zit. Weet iemand dit wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In principe vinden er grenscontroles plaats, net zoals dat vroeger ook tussen Nederland en bijvoorbeeld Duitsland plaats vond. Echter, is Afrika niet rijk genoeg om op elke weg een grenspost neer te zetten en elke landsgrens in een uithoek te bewaken. Daarom is het ook niet onbekend dat je vaak gewoon de landsgrens kan oversteken zonder gedoe.
Kortom, het beleid in Afrika omtrent het bewaken van de grenzen is vaag en rommelig.