Kan ik autoverzekering met terugwerkende kracht opzeggen?

Ik heb de volgende vraag: Op 25 april 2013 heb ik mijn auto verkocht. Dit was mijn eerste auto. Het probleem is dat de autoverzekering niet direct is beeindigd. Ik dacht dat het automatisch beeindigd zou worden. Het gaat om de verzekeringsmaatschappij allsecur. Vandaag 4 april 2014 heb hierover telefonisch contact opgenomen met Allsecur en werd mij verteld dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de beeindiging en heb moeten doorgeven. Ik geef toe dat ik hiermee nalatig ben geweest en niet tijdig heb doorgegeven. Maar ik heb dus nu 11 maanden premie betaald over een auto wat al bijna een jaar is verkocht. Heb momenteel ook geen auto. Zijn er bepaalde rechten die de consument beschermen in dergelijke situatie? Nogmaals 11 maanden premie betaald over een auto die 11 maanden geleden is verkocht. Of mag de verzekeringsmaatschappij blijven roepen dat het in de algemene voorwaarden staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Utrecht
10 jaar geleden
Dus al 11 maanden wordt elke maand de verzekeringspremie afgeschreven en je hebt je nooit achter de oren gekrabd?
Dan ben je zelf ook wel een beetje nalatig geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verzekeraar heeft gelijk,je moet hier zelf achteraan gaan,het enige dat automatisch stopt is de motorrijtuigenbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Utrecht, waar staat dat de premie maandelijks werd afgeschreven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 en 1 is twee. natuurlijk is het maandelijks afgeschreven. vraagsteller schrijft dat hij 11 maand heeft betaald. Hij zal toch niet naar de balie geweest zijn om te betalen en dan van niets weten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lastig als je je afschriften niet nakijkt.:-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kesendol, weet u zeker dat het kenteken niet meer op uw naam staat. Bij de verkoop van de auto moet men er zelf op letten dat de auto op naam komt van de koper. Het enige wettige bewijs dat u uw auto heeft verkocht, is een vrijwaringsbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kesendol, overleg met uw verzekeringsmaatschappij of zij de verzekering alsnog per mei 2013 als (tijdelijk) stopgezet willen beschouwen, gezien het feit dat u een vrijwaringsbewijs hebt dat gedateerd is op 25 april 2013.
Als men de premie in 1x voor een jaar vooruit betaald had men de verzekering ook stopgezet als u dit gevraagd had op 25 april 2013.
Succes

Antwoorden (2)

Nee, met terugwerkende kracht opzeggen kan niet. Met onmiddelijke ingang opzeggen kan wel en de verzekering stopzetten kan ook. Dit laatste kan als je bijv. de premie per jaar in 1x vooruit betaald. Als je de verzekering (tijdelijk) stopzet, worden er verder geen administratiekosten berekend (wat wél het geval kan zijn als je een verzekering opzegt).
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, premie voor een jaar vooruit betalen en denken dat verzekering automatisch bij verkoop auto is stopgezet. Komt nog veel voor. Men merkt de vergissing pas als er weer een rekening voor een nieuw jaar komt.
In de voorwaarden van Allsecur (model 06 en 05) staat niets vermeld over beëindiging van de verzekering in verband met het wegvallen van het verzekerbare belang (bijvoorbeeld bij verkoop). Formeel heb je volgens de voorwaarden dus geen recht op opzegging met terugwerkende kracht.

Maar er bestaat ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid.

Hamvraag daarbij is of verzekeraar risico heeft gelopen na verkoop. Dat hangt af van de vraag of de nieuwe eigenaar de auto verzekerd heeft en die verzekeraar de auto heeft aangemeld in het WAM register. Zo ja dan heeft allsecur vanaf 16 dagen na die datum aanmelding geen risico meer gelopen, en zou het redelijk zijn om de premie over die periode - onder aftrek van administratieve kosten - te restitueren. Het loont de moeite om daarvoor een verzoek in te dienen.

Is de auto in de tussentijd door een nieuwe eigenaar niet opnieuw aangemeld voor de WAM, dan heeft Allsecur al die tijd het WAM risico gelopen, en is premierestitutie niet redelijk.