Een bedrijf tekent een koopovereenkomst en komt dit niet na. Wat zijn mijn kansen bij een rechtzaak?

een bedrijf heeft en koopovereenkomst getekend voor de koop van mijn bedrijfswagen. Na ondertekening heeft hij aangegeven de lease niet rond te krijgen. En geeft aan dat hij geen middelen heeft om de wagen te kopen. Dit gehele proces heeft lang geduurd en mogelijke andere kopers ben ik misgelopen. Mijn juridisch adviseur heeft hem in gebreken gesteld. Kan iemand mij aangeven wat mijn kansen zijn bij een rechtzaak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Mijn glazen bol zegt:
Je zult de zaak winnen (ondertussen heb je al de nodige juridische kosten gemaakt.)
Dat lijkt mooier dan het is. Het probleem zal ontstaan bij de tenuitvoerlegging van het vonnis. Uit zichzelf zal de tegenpartij niet spontaan gaan betalen. (Als hij dat had gekund, had hij het waarschijnlijk al gedaan.) Je gooit er nog meer geld tegenaan en schakelt opnieuw een jurist in. Die schrijft de schuldenaar aan met een verzoek tot betaling. Het wordt niks. Jurist schakelt de gerechtsdeurwaarder in (had je ook meteen kunnen doen.) Kost opnieuw geld. Als dan alsnog geen sprake blijkt te zijn van de spreekwoordelijke kale kip, heb je geluk gehad.

Kortom, ga je er een principiële kwestie van maken die een onbestemd bedrag gaat kosten zonder gegarandeerd succes of neem je het verlies, that's the question.
Computoon
10 jaar geleden
Je gaat dat winnen, maar gaat er op het eind geld aan toeleggen.
Slecht idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier valt weinig "in gebreke" te stellen.
Het "in gebreke stellen" is het schriftelijke mededelen van de schuldeiser waarbij de schuldenaar wordt aangemaand om de overeengekomen prestatie te verrichten. Uiteraard moet de prestatie van de schuldenaar dan wel opeisbaar zijn, hetgeen in dit geval niet goed mogelijk is. De koper zegt namelijk geen middelen te hebben om de auto te betalen.
Als u de auto al had geleverd en er zou niet betaald zijn, dan kon u de auto terugeisen.
Er is niet betaald en u hoeft niets terug te eisen, want de auto is nog steeds in uw bezit. Er zijn geen andere kopers daadwerkelijk door u afgewezen.
U zegt zelf: "mogelijk ben ik andere kopers misgelopen". Bewijzen kunt u niet wat eventueel mogelijk geweest zou kunnen zijn.
Op grond van de gegevens die u hier verstrekt zijn uw kansen bij een eventuele civiele rechtszaak zijn nihil.

Procederen om een koe, kost meer dan één koe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rogier, het cruciale punt lijkt hier: in de periode van onderhandelen moest u deze betalingen doen omdat u nog steeds over de bedrijfswagen kon beschikken, het was nog steeds uw eigendom. Het staat een koper vrij om te onderhandelen zolang als de verkoper hem dit zelf toestaat. Na het tekenen van de koopovereenkomst dient het kenteken direct overgeschreven te worden op naam van de koper. Zolang het kenteken op uw naam is blijven staan, bent u eigenaar gebleven en verantwoordelijk voor het voertuig en de bijbehorende verplichtingen. Ik ken de inhoud van uw koopovereenkomst niet, maar als de zaken liggen zoals u ze hier schetst, zie ik voor u geen enkele kans op winst. Ik begrijp dat het erg zuur is, maar mijn ongevraagd advies is: houd uw verlies zo klein mogelijk.