Wat kan ik doen als mensen aansprakelijkzijn maar de schade niet betalen?

Mijn hond is aangevallen door een andere hond. Gevolg schrikken en een dierenartsrekening van 1000 euro.
De eigenaar van de hond heeft de schade geclaimed bij zijn verzekeraar (zegt hij). Echter wij hebben het geld nooit gekregen.
Wij hebbend e rechtsbijstands ingeschakeld en die hebben diverse brieven geschreven, maar geen reactie. Zij stoppen hier.
We krijgen vande eigenaar wel steeds te horen dat de verzekeraar uitbetaald heeft, maar hij wil niet vertellen wie de verzekeringsmaatschappij is.
Wat zouden de volgende stappen kunnen zijn die wij kunnen ondernemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Of de tegenpartij hiervoor verzekerd is, is niet interessant. Een verzekering voor schade die aan derden wordt veroorzaakt (een particuliere aansprakelijkheidsverzekering) is namelijk niet verplicht, in tegenstelling tot de WA-verzekering bij auto's.

Wat je kunt doen? Een aangetekende brief sturen waarin je de tegenpartij een redelijke termijn gunt om alsnog de aangetoonde schade aan jou te vergoeden (kopie dierenartsrekening erbij). Helpt dit niet, dan kun je verdere acties ondernemen. Bijv. een deurwaarder inschakelen. Die zal waarschijnlijk ook een brief sturen die wat meer indruk maakt. Helpt dat allemaal niet, dan kan hij de rechter vragen een vonnis uit te spreken waarin de tegenpartij wordt veroordeeld tot het betalen van de schade. Vervolgens kan de deurwaarder tot beslaglegging overgaan.

Maar goed, dat kost ook allemaal geld.

Ik zou zeggen: win juridisch advies in (via het Juridisch Loket) en begin bij je aanmaning.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De politie erbij halen lijkt mij de enige optie... Geen idee voor de rest...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vertelt niet waarom je rechtsbijstandsverzekering gestopt is, zij zouden dit namelijk voor je op moeten lossen. Je hebt namelijk een geschil.
Bij hun zou ik dus aandringen dat ze dit op gaan lossen. Eventueel kun jij de tegenpartij vragen om bewijslast dat er uitbetaald zou zijn. Beter is om dat via jouw verzekering (rechtsbijstand) te regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aangifte doen bij politie!!??