Kan je zomaar eigenaar van een huis worden waar je al 30 jaar gratis in woont?

Een huis is nog steeds in onverdeeldheid na 30 jaar. Het huis is eigendom van 5 kinderen. Eén van die kinderen woont er al 30 jaar zonder huur te betalen. Kan deze laatste er zomaar eigenaar van worden na 30 jaar omdat hij er al zolang gebruik van maakt? Hebben de anderen nog rechten op dit huis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als het huis van vijf personen is, dan kan eentje ( bijv. de bewoner) niet door verjaring eigenaar worden. De bewoner bouwt dus geen rechten op of zo. De andere vier personen hebben immers elk recht op hun deel, zo staat het ook in de openbare registers beschreven. Ze kunnen beslissen niet langer mede-eigenaar te willen zijn en dan kunnen ze het huis gewoon gezamenlijk verkopen of hun delen aan de "huurder" verkopen of zelfs schenken. Uiteindelijk moet de inschrijving inde openbare registers worden aangepast. Zolang dat niet is gebeurd, is er nog steeds de situatie zoals die nu is en is die bewoner gebruiker en mede-eigenaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de eigendom ligt nog steeds bij die 5 kinderen. Wel vreemd, dat hierop geen actie is ondernomen destijds (noch van de belastingdienst kennelijk iets vernomen is. Zou ik wel verwachten want er zijn nu 5 deel-eigenaren van een onroerende zaak.)

Als er een koopwoning is, zijn er twee mogelijkheden:
1: een van de erfgenamen gaat er wonen. Hij of zij moet dan de andere erfgenamen uitkopen.
2: geen van de erfgenamen gaat er wonen. Dan moet het huis te koop worden gezet.

Nu 1 is gebeurd zal een notaris een akte van verdeling moeten maken. Hoe dan de waarde wordt vastgesteld (enz.) zullen de deskundigen wel weten.
Computoon