Als een spiltsingsakte uit 1958 nog een boete in guldens vermeldt, mag dit zelfde bedrag nu als boete in euro's worden gegeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Hetzelfde boetebedrag geldt nog steeds. Maar: dat is NIET hetzelfde bedrag in de zin van dezelfde cijfers, maar hetzelfde bedrag in de zin van dezelfde waarde.

Dat betekent dat je het bedrag (in cijfers) moet delen door 2,20371. Dat is namelijk de omrekenfactor tussen de gulden en de euro. Een boete van 1000 gulden wordt dus nu een boete van 453,78 euro.

Als de boete al een tijd geleden betaald had moeten worden, en als degene die de boete moet betalen daarvan op de hoogte was, kun je dit bedrag verhogen met de wettelijke rente. Die wettelijke rente kun je dan berekenen vanaf het moment waarop de boetebetaler wist dat hij een boete moet betalen. Hier zitten echter nogal wat juridische haken en ogen aan, dus als de wettelijke rente in jouw geval van toepassing is zou ik een juridisch expert raadplegen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Als je het bedrag verhoogt met de inflatie, of met de heffingsrente, en als je die even op 2% zet (geen idee wat die gemiddeld is geweest over de afgelopen 56 jaar), dan is die 100 gulden van toen nu 303,12 gulden, en dat is 137,55 euro. Dus gecorrigeerd voor een inflatie van 2% zou 137,55 euro een redelijk bedrag zijn. Als je een hogere inflatie neemt, en al helemaal als je rekening houdt met de enorm gestegen koopkracht, kom je op een nog veel hoger bedrag uit.
SimonV
10 jaar geleden
Zie voor de inflatie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/formule-waarde-indexering-geld.463615