Wat zijn mijn rechten m.b.t. een reservering van een kaartje van een studieverenigingenfeest?

Ik heb een kaartje gereserveerd bij mijn studievereniging, waarbij ik te horen kreeg dat ik mijn kaartje achteraf via de mail moet betalen. Nu heb ik besloten niet te gaan en vraag ik (30 uur) voordat het evenement begint om annulering. De kaartverkoper weigert dit, mag dat?

Kanttekeningen:
- Feest is niet uitverkocht
- Ik heb nergens me handtekening achtergelaten (op me naam na)
- Er zijn geen (algemene) voorwaarden

Het liefst ook met bron erbij die uitlegt wat het beste is om te doen en wat mijn rechten zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er verder geen voorwaarden waren en je hebt geen handtekening gezet, hoef je in principe niet te betalen. Wanneer je dit uitlegt, kan ik me niet voorstellen dat je echt problemen krijgt, zeker niet als je ook een legitieme reden hebt. Daar tegenover staat wel dat ik begrijp dat de kaartverkoper moeilijk doet, als iedereen vlak van tevoren gaat afzeggen, lijdt de verkoper grote schade (zal wellicht eten/drinken voor het feest hebben ingekocht). Maar da's verder moeilijk te zeggen, daar ik bijv. niet weet wat voor feest het betreft.

Het beste antwoord

Jij bent een koopovereenkomst aangegaan. Een overeenkomst komt vormvrij tot stand, dus een handtekening is niet noodzakelijk. Ook maakt het niet uit of een overeenkomst wel of geen algemene voorwaatden heeft. Het enige wat je kunt doen is zeggen dat je ruim van te voren hebt geannuleerd en dat er geen algemene voorwaaarden zijn die aangeven of je wel of niety kunt annuleren. Als je niet betaalt heeft dat weinig consequenties schat ik zo in, aangezien niet bekend is wanneer je mag annuleren. Daarvoor hadden zij maar algemene voorwaarden moeten opstellen. Mijn advies is dan ook: betaal niet en zeg dat niet bekend is wanneer je wel of niet mag annuleren.