Een collega stageloper bezit onder werktijd drugs en verkoopt het na stage, mag dit?

Zoals ik het zeg. Mag hij wiet bij zich hebben, of moet ik dit melden o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het zeker melden. Of hij het wel of niet bij zich mag houden, wettelijk gezien, vind ik niet zo belangrijk in deze. Ik vind dat de werkgever moet weten wat voor vlees hij in de kuip heeft, met wie hij te maken heeft dus. Ik kan me wel voorstellen dat je het tegenover die persoon vervelend vind om hem te verraden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het juist niet melden. Als jij het gaat melden ben jij straks de gebeten hond. Laat 'm zelf tegen de lamp lopen bij zijn verkoop. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn gedrag en daden en wat daar uit mag voortvloeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wiet is een softdrug. Blijft het bij kleine hoeveelheid, en beperkt tot wiet? Of gaat het om mega-hoeveelheden, en kan het zich verspreiden tot andersoortige drugs? Pas bij dat laatste zou ik me zorgen maken. Waarschijnlijk ken je zelf ook je collega niet voldoende. Voorzichtigheid is geboden.

Antwoorden (1)

Lastig. Het in bezit hebben (van een bepaalde hoeveelheid van bepaalde 'soorten') is wettelijk niet verboden. Maar als de werkgever een personeelsreglement heeft waarin staat dat het bezit en/of het gebruik ervan tijdens werktijd niet is toegestaan én wat de gevolgen zijn bij overtreding van dat verbod, dán heb je wat in handen. Je zou ook stagiairs voor bepaalde gedeelten van dat reglement kunnen laten tekenen.

De verkoop buiten stagetijd is iets voor de politie/justitie. Het zou weer wat anders zijn als de handel plaatsvond op plaatsen waar de werkgever wat over te zeggen heeft en/of onder werktijd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kortom, je kunt niet tijdens het spel de spelregels veranderen.

Voor de stage begint duidelijkheid verschaffen over wat niet is toegestaan is van belang. Weet je dat iemand zich daar niet aan houdt, dan kun je hem er eerst privé over aanspreken en aankondigen dat je het management informeert als hij zich niet aanast op dit gebied. Past de persoon zich niet aan, dan informeer je het management ook. Aan de eventueel nadelige consequenties voor de drugsbezitter kun je niets doen, jij hebt je best gedaan.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hem persoonlijk op aanspreken is erg slecht advies, aangezien het alleen maar tot ruzie/onenigheid kan leiden, en verder heb je jezelf prijsgegeven als de 'verklikker'. Ik zou in de anonimiteit blijven, zo veel mogelijk.
Computoon
10 jaar geleden
Iemand die boos wordt als je hem wijst op iets wat niet mag, is een slecht verliezer. Ik weet het, die mensen zijn er ook. Maar als de verlichting van mijn auto het niet doet, heb ik toch liever dat een medeweggebruiker me daarop attendeert zodat ik de lamp kan vervangen dan dat de politie een bon uitschrijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus.je kunt beter openlijk zeggen dat je het gaat melden als er niets verandert, dan anoniem iets achter iemands rug melden. Doet mij te veel denken aan een bepaalde periode in de Europese geschiedenis.