mag een winkelmedewerker na dat ik heb betaald mij buiten vragen om in mijn handtas te kijken?

een tweedehandszaak verwijderd na het afrekenen niet zijn labeltjes van het product.nu dacht een andere medewerker dat ik niet betaald had omdat hij uit mijn handtas een labeltje van die winkel zag..ik had net afgerekend en het in mijn handtas gedaan..vandaar.
na enkele minuten kwam hij me buiten achterna en wou beslist in mijn handtas kijken omdat hij mij verdacht van diefstal.
dit heb ik geweigerd.en ik ging weg.
maar hij stuurde later wel de politie naar mijn huis omdat hij mijn kenteken had doorgegeven en mijn aanbetaalde spullen ,had die op straat van mij afgenomen.
ik noem dit ..straatroof..en het ongevraagd doorgeven van mijn persoonsgegevens.
thuis kon ik de politie mijn aankoop bon overhandigen.
maar ben nog wel mijn aangekochte spulletjes kwijt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas nadat je de kassa gepasseerd bent is er pas sprake van diefstal.
Dus ja, het is logisch dat als er een vermoeden bestaat dat je iets gestolen hebt, je na de kassa een tassen controle krijgt.
Je had moeten zeggen dt je door een andere medewerker was geholpen en dan had je ook niet zoveel gedoe gehad.
Je hebt jezelf alleen maar verdacht gemaakt door te weigeren je bon te laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik een beetje raar aan jouw verhaal vind is dat als ik door een medewerker van een winkel "beroofd" zou worden ik toch wel direct terug naar de winkel zou gaan om verhaal te halen en zelf de politie erbij zou halen als we er niet uit zouden komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent echt heel dom geweest om weg te lopen. Stel je nu voor dat jij de winkeleigenaar was en je ziet iemand met spulletjes weglopen waarvan je ziet dat er iets niet klopt? Je kon toch gewoon bewijzen dat je het niet gestolen had en natuurlijk mogen ze achter je aan komen als je buiten staat. Anders zou elke winkeldief gewoon lekker snel wegrennen door de deur!
Ivana
10 jaar geleden
Normale en begrijpelijke actie van de winkelbediende, die jij normaal had kunnen oplossen door even mee terug te lopen en de andere winkelbediende aan te wijzen die je geholpen had. Ik vind je reactie zwaar overtrokken. Je hebt het vervolg zelf veroorzaakt.

Het beste antwoord

Ik zeg dat het zo niet mag. De vraag om in de tas te mogen kijken had in de winkel moeten plaatsvinden. Dan had je eraan mee moeten werken, als dit op een bord had gestaan bij de ingang van de winkel. (Want daarmee verklaar je je akkoord met de voorwaarden van die zaak.)

Als een burger (een niet-opsporingsambtenaar) je op heterdaad betrapt op een misdaad of overtreding mag hij je aanhouden, zonder daarbij onnodig geweld te gebruiken. Wel mag de aanhouder je beletten dat je ervandoor gaat. Hij moet vervolgens meteen de politie erbij roepen.

Als de winkel van mening was dat je het product gestolen had, had men je op dat moment moeten beletten dat je er de winkel mee uitliep en je desnoods daar moeten aanhouden. Daarom staat er bij bepaalde zaken ook beveiligingspersoneel bij de ingang.

Op straat (in de openbare ruimte) heeft een winkelier niets te vertellen, tenzij hij (of een andere burger) je daar op heterdaad zou betrappen.
Computoon
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Eens. het antwoord van Crea is niet correct. Alhoewel, semantisch gezien, vragen mag altijd en overal natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neig naar het antwoord van Computoon.
Dit had binnen moeten worden afgehandeld. Zou graag van JoanDArc de regels horen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(Semantiek, semantisch is de leer van de symbolen, dus op dit gebeurde niet van toepassing). De aanhouding had na de kassa maar in de winkel moeten gebeuren, Het achtervolgen buiten de winkel ( op straat ) wordt afgeraden.
Op deze website staat het hele protocol zo duidelijk opgeschreven, dat hoef ik hier niet te herhalen.
http://www.winkeldief.info/protocol.htm Maar nu de praktijk:
"waarschijnlijk aangehouden omdat men uit mijn handtas een labeltje van die winkel zag" terwijl alle andere spullen apart in een vuilniszak waren gedaan. Klant loopt winkel uit, medewerker is ervan overtuigd dat er iets niet klopt en probeert het op een andere manier.
Hij kan namelijk een redelijk vermoeden hebben van de diefstal, omdat het afknippen van labeltjes door de kassamederker een gewoonte is.
Een volgende keer zal hij het beslist anders oplossen.
teusvh
10 jaar geleden
Seamntiek is de betekenissenleer (van taal en andere symbolen).
Dat ik die term gebruikte is omdat Crea antwoordde " De vraag om in de tas te mogen kijken had in de winkel moeten plaatsvinden." Letterlijk is dat niet correct, vragen mag alrijd en overal. Als wordt bedoeld dat die vraag heel dringend en pertinent werd gesteld, dat mag alleen maar zolang je als klant de winkel (het terrein) niet hebt verlaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Compu, je krijgt nog een +. Het had in de winkel afgehandeld moeten worden. Moeilijk hoor voor een medewerker van een kringloopwinkel, ik wel een beetje compassie voor hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe komt het toch dat er steeds letters of woorden wegvallen?
Kassamedewerker, ik heb wel een beetje ...
Het gebeurt vaker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc : Nog bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Computoon: wilde je plussen, maar had het al gedaan :)

Andere antwoorden (1)

Als je door een medewerker wordt gevraagd je tas te laten zien heb je inderdaad het volle recht om nee te zeggen, in de winkel of op straat. Ik kan me wel voorstellen dat hij/zij u achterna ging om het te vragen omdat diegene dacht dat het wellicht om diefstal ging en dus een heterdaad maar dan had diegene u aan moeten houden en dan nog mag diegene alleen de spullen afpakken die voorhanden is, in uw hand bv of zichtbaar uitstekend in de jaszak. Verborgen items zogezegd, in een tas of zak mogen ze niet aankomen, dat mag alleen de politie (fouilleren).

Dat de politie uiteindelijk komt aan uw deur is bijzaak en dmv de kassabon snel opgehelderd.
Maar de medewerker is buiten zijn/haar boekje gegaan als de spullen uit uw tas zijn gehaald of kleding. Ik zou toch eens gaan kijken of je daar wat aan kunt doen, dat recht hebben ze niet. Ik was vroeger winkelsurveillant en dan zagen we op de camera dat iemand wat verstopte in een jas of zo, dan gingen we wachten bij de kassa. Dan vroegen we of je even mee wilde komen buiten het zicht van anderen (privacy) en vroegen we opheldering. Werk je mee en we vinden iets buiten de kassabon om dan werd je sowieso direct aangehouden en overgedragen en werkte je niet mee, dan kwam de politie en dan vroeg die het of fouilleerde je gewoon.
Dus heel banaal kun je zeggen dat diegene onrechtmatig heeft gehandeld en daar ook nog in het bezit is van je spullen in feite diefstal pleegt. Zou een mooie voor mij zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor alle duidelijkheid..deze medewerker stond met nog een medewerker nog geen 10 meter v.d kassa vandaan..dus dan ga je ervan uit dat hij toch moet hebben gezien dat ik alles betaalde.
bij het verlaten v.d winkel liep ik nog even terug en vroeg die medewerker nog om de tijd..hij antwoordde :half zes..oh zei ik dan moet ik opschieten wat ik heb nog een afspraak. 2 min later komt die op de parkeerplaats lopend naar mij toe en vraagt: gaat het? ja hoor antwoordde ik..ik kan zoals gewoonlijk mijn autosleutles weer eens niet vinden..moet ik even helpen vroeg hij? nee hoor zei ik ik red me wel..ohhh of heb je soms iets in je tas zitten?
wat is dat nou voor een achterlijke vraag dacht ik toen...loop maar weer even mee terug de winkel in zei hij..dacht het niet zei ik hem..ik heb haast..toen pakte hij die vuilniszak waar ik mijn aan gekochte spullen in had gedaan en liep ermee weg in de hoop dat ik hem zeker daarom achterna kwam.dan draaien we de rollen maar eens om dacht ik..en bij thuis komst heb ik de politie dan ook verteld dat ik hun niet al mijn aankopen kon laten zien omdat hij ze ongevraagd van me had afgepakt. het moet toch niet zo zijn dat iemand van een winkel die niet eens heeft geconstateerd dat je iets uit de winkel weg nam je op straat aanspreekt en je even verteld om je handtas te openen hij had waarschijnlijk een prijskaartje gezien van iets wat ik al had afgerekend en wat uit mijn handtas stak...vandaar mijn opmerking na verkoop horen hun dan maar het prijskaartje eraf te knippen .en dat ik niet meewerkte en daardoor een soort schuld op mezelf afriep.
ik stond volledig in mijn recht...en hij niet....hij stal later van mij...want wat ik netjes had betaald nam hij weer in beslag...
laten we wel de regels in acht houden zoals ze horen te zijn.ik hoef niet mee te werken aan mijn eigen onschuld als er geen bewijs van diefstal is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees nergens dat de medewerker iets uit uw handtas of jas heeft gehaald. Hij heeft wel de vuilniszak mee teruggenomen (niet "gestolen" want hij wilde het zich niet wederrechtelijk toe eigenen). Als u vond dat uw vuilniszak werd gestolen, had u deze terug kunnen eisen. U had in de winkel een hoop bombarie kunnen maken. Dat hebt u niet gedaan.
Het tonen thuis van de kassabon is geen enkel bewijs meer voor onschuld of schuld, u kunt bij de afrekening niet de bijbehorende spullen tonen.
Staan er tien artikelen op de kassabon en zitten er tien artikelen in de vuilniszak, dan is het artikel in de handtas niet afgerekend in de kringloopwinkel.
U hoeft niet mee te werken aan het bewijs voor uw schuld, maar zelf het overtuigende bewijs van onschuld leveren is wel zo verstandig.