Wat houdt de zwijgplicht van een dokters precies in?

Stel een huisarts hoort op een dag een raar verhaal van een patiënt. Mag hij dit rare verhaal, zonder te zeggen van wie het rare verhaal is, aan zijn vrouw vertellen? Of wat zijn precies de regels?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

je bedoelt hiermee in feite het beroepsgeheim.

Het beroepsgeheim is de plicht om te zwijgen over feiten en gegevens van derden, die iemand bij het uitoefenen van zijn beroep te weten is gekomen. Het wordt ook wel zwijgplicht genoemd. Het gaat daarbij vooral om vrije beroepen. Het beroepsgeheim geldt niet als de betrokkene toestemming geeft om aan derden inlichtingen te verstrekken.

Schending van het beroepsgeheim is strafbaar (Nederland : art. 272 Wetboek van Strafrecht , België : Art 458 Strafwet en uitzonderingen beperkend opgesomd in Art 458bis Strafwet).
Aan het beroepsgeheim is voor een aantal beroepen het verschoningsrecht verbonden, het recht om vragen van een rechter niet te behoeven te beantwoorden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroepsgeheim

Bovenstaande geldt wel als de persoon in functie is. Als diegene op straat loopt en wordt willekeurig aangesproken en daar komt een raar verhaal uit, is diegene niet gebonden door beroepsgeheim. Als het al een patient betreft, dan weer wel, dus dat is een hele dunne scheidingslijn.

In de praktijk wordt hier behoorlijk streng naar gekeken. Echter, een arts of advocaat zal in de regel thuis ook wel vertellen hoe het op het werk is geweest, maar mag dus niet ingaan op zaken / dossiers of de namen vertellen van de clienten of patienten.
En in de jaren zal een arts / advocaat zich thuis best wel een keer verspreken. Maar officieel is dit dus strafbaar.

Dus in jouw vraag, de huisarts mag dit officieel niet delen omdat hij op dat moment in functie is. Het kan best wel eens thuis verteld worden, want zo iemand moet ook zijn ei kwijt, maar officieel mag het niet.