als een kind in belgie euthanasie wilt maar de ouders niet en het kind is wel erg ziek hoe word dit conflict dan opgelost?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De stem van de ouders is in dat geval doorslaggevend.
Er zal geen euthanasie gepleegd worden.

Het conflict zal dus waarschijnlijk opgelost moeten worden met veel praten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook: http://nos.nl/artikel/609971-euthanasie-kind-beslist-mee.html

In België mochten patiënten eerst vanaf 18 jaar de arts vragen om levensbeëindiging. Nu het wetsvoorstel over de uitbreiding van euthanasie is aangenomen, laat België die leeftijdsgrens helemaal los.

Dan kunnen alle 'wilsbekwame minderjarigen', ongeacht hoe oud ze zijn, vragen om euthanasie. Tot 18 jaar is er ook toestemming van de ouders nodig. Een psychiater of een psycholoog moet eerst vaststellen of het kind de eigen situatie kan beoordelen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, zo heb ik het ook gehoord, op het nieuws als ik me goed herinner.

Andere antwoorden (2)

Op het journaal van 8 uur is net verteld dat in belgie de euthanasie wet is aangepast en dat kinderen nu zelf mogen beslissen over euthanasie. Als het kind dus echt wil dat hebben de ouders daar dus geen beslissende rol meer in.
ronron1212
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat de ouders toestemming moeten geven lijkt mij toch waarschijnlijker. Anders zou elk kind in principe recht op zelfdoding hebben...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Knap antwoord om19.56 :-)
ronron1212
10 jaar geleden
Sorry was 19:30 journaal. Maar dat is wel de wet die in België vandaag is aangenomen. Ouders hoeven geen toestemming meer te geven.
Tussen de 12 & 18 jaar dienen de ouders in te stemmen met het euthanasie verzoek. Boven de 18 dienen de ouders wel op de hoogte gesteld te worden.
Het antwoord is dus afhankelijk van de leeftijd van het kind.
Tussen de 1 en 12 jaar is e.e.a. nog niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dit is correct voor de Nederlandse situatie. De vragensteller vraagt naar de Belgische. België is daarmee het eerste land dat geen leeftijdsgrens meer hanteert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb begrepen dat dit juist de nieuwe Belgische situatie betrof
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
http://nos.nl/artikel/610686-euthanasiewet-belgie-aangenomen.html
18 jaar was de oude situatie. Vanaf nu moet een kind "wilsbekwaam" zijn.