Ben je,als coffeeshophouder, verplicht aangifte te doen als je iemand betrapt op identiteitsfraude?

De kaarteigenaar is 18+ en leent/verhuurt zijn ID-kaart aan minderjarigen die er wiet mee proberen te kopen. Na 3 verschillende gezichten te hebben gezien bij deze kaart heb ik m niet meer terug gegeven.
Een uur later kwam de kaart eigenaar met 'n 'kul'verhaal binnen,proberen z'n kaart terug te krijgen (verloren)
Ben ik volgens de wet in overtreding als ik hier geen aangifte van doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, je bent bij identiteitsfraude niet verplicht om aangifte te doen bij de politie. Dit staat in artikel 160 van het werkboek van strafvordering. Dit artikel zegt dat je alleen in bepaalde gevallen verplicht bent om aangifte te doen. We hebben het dan over aanslagen op personen of het ondermijnen van de rechtsstaat. Of als iemands leven op het spel staat, of enkele strafbare feiten voortkomen uit . Dit lijkt mij niet het geval bij identiteitsfraude. Al sta je volgens artikel 161 van datzelfde wetboek wel in het recht om aangifte te doen, wat mij overigens ook wel verstandig lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Je moet volgens de wet aangifte doen van identiteitsfraude.