Mag het conservatorium van Amsterdam studenten weigeren op basis van leeftijd?

Ik wilde me inschrijven in het jazz-conservatorium van Amsterdam maar daar kreeg ik helaas te horen dat men geen studenten van boven de 30 jaar aanneemt. Ik vond dat heel vreemd, gezien muziek van alle leeftijden is. Op Wikipedia vind ik bovendien dat één van de vormen van discriminatie die op leeftijd is. Artikel 90 van het Wetboek van Strafrecht stelt het zo: "Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt tenietgedaan of aangetast." Is het in die zin dan een overtreding van de wet dat ik niet toegelaten wordt tot het recht op leren in een cultureel en sociaal domein?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het CvA heeft na een melding van Mr. Dijkgraaf zo snel hun regel van de website verwijderd, dat ik vermoed dat er volgend jaar gewoon een nieuwe degelijk onderbouwde eis komt, die dan op hetzelfde neerkomt.

Het beste antwoord

De maximumleeftijd om tot de bacheloropleiding te worden toegelaten aan het Conservatorium te Amsterdam is 30jaar. Voor de richtingen opleiding docent muziek, Directie en Compositie/Arrangeren kan een uitzondering op de leeftijdsgrens worden gemaakt.
U kunt na de maand dat u 30jaar geworden bent ook geen studiefinanciering meer aanvragen.
Er zijn voor verschillende bijzondere opleidingen vaker leeftijdsbeperkingen die niet als leeftijdsdiscriminatie gelden. Men gaat ervan uit dat men na een bepaalde leeftijd niet meer aan de eisen kan voldoen.
Het conservatorium biedt jaarlijks wel een beperkt aantal kandidaten de mogelijkheid contractonderwijs te volgen. Alleen kandidaten die beschikken over een reeds afgeronde muziekvakopleiding of een ruime beroepservaring in de muziekpraktijk kunnen hiervoor in aanmerking komen.
Het is u niet verboden een Jazzstudie te volgen, het is alleen niet mogelijk via de bachelor-opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Toegevoegd na 17 uur:
De directeur van het Conservatorium heeft vanmorgen laten weten dat men geen harde leeftijdscriteria hanteert. De vermelding van de maximum leeftijd van 30 jaar heeft men vrijdag van de website verwijderd. Ik vond het al vreemd gisteren dat ik na een gedegen onderzoek nergens de onderbouwing van de regel kon vinden.

Iedereen mag nu auditie doen.
In feite is dit een wassen neus. De beoordeling van een audutie is zeer subjectief.

Toegevoegd na 17 uur:
audutie = auditie.
Je wordt beoordeeld op artistieke persoonlijkheid en de mogelijkheid tot technische ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Ik heb er intussen mee in de krant gestaan, dat had je misschien gelezen? Ja, het kan heel goed zijn dat ze het beter gaan onderbouwen waardoor het alsnog niet lukt.