is het legaal om auto's te importeren van Duitsland naar Nederland en vervolgens in Nederland verkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Om een auto naar Ned. te importeren heeft de auto een verzekering nodig deze kun je afsluiten bij de ADAC (alleen open van maadag-vrijdag)in Duitsland. Hierbij moet je lid zijn van de anwb, je paspoort bij je dragen en de autopapieren op zak hebben van de auto die je wilt importeren. Je zult dan voor 80 euro een verzekering krijgen waarbij de auto voor 2 weken in geheel Europa WA verzekerd is. (Dus ook in Nederland ondanks dat de mevrouw van de Nederlandse douane mij tegensprak.)
Daarna zul je de auto over moeten schrijven op je eigen naam bij een keuringsstation namelijk een zulassungsstelle(ook alleen maandag t/m vrijdag open) deze Duitse instantie heeft de papieren van deze auto nodig, het paspoort en het verzekeringsbewijs. Als de auto Tüv gekeurd is zal de auto op jou naam gezet worden en is deze verzekert. Je krijgt op dit moment een kenteken à 40,= waarop de vervaldatum van het kentekenvermeld staat. (Dit is het zogenaamde Ausfuhrkenzeign) Na al deze handelingen kan ik in mijn geval in "freude am fahren" stijl naar Nederland rijden.
Eenmaal in Nederland zul je binnen deze 2 weken langs een rdw station rijden met je rijbewijs (dus geen paspoort) en het buitenlandse kentekenbewijs. Deze kan in 1 keer tegelijk de voertuiggegevens controleren en de auto APK keuren. In mijn geval (bij het keuringsstation in Amsterdam) kan ik binnen hetzelfde gebouw de verwijderingsbijdrage afrekenen en de rest bpm bij de douane afrekenen.(Je kunt dit alles op doordeweekse dagen zonder afspraak regelen van 8:30 tot 12 uur.) Als dit alles gebeurt is krijg je een kentekenbewijs. En vervolgens moet je zelf de platen laten fabriceren bij een erkend afgiftepunt (volgens mij kun je deze opdracht ook gewoon geven bij het RDW-keuringstation). En uiteindelijk natuurlijk op zijn minst een Nederlandse WA-verzekering regelen.
Ja dan mag je hem verkopen in Nederland.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen mag je als Nederlander niet in Nederland rijden met een auto met buitenlands kenteken dus zul je toch wat moeten regelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag je hierin een bedrijf beginnen?
tinus1969
10 jaar geleden
Natuurlijk mag je hierin een bedrijf beginnen. Het lange antwoord van Ronron1212 zegt maar heel kort iets over BPM, maar dat is voor jou belangrijk.
Als je een Duitse auto importeert en op NL kenteken zet, moet je BPM betalen. Dat is een bedrag dat (afhankelijk van type en leeftijd auto) makkelijk een paar duizend euro kan zijn. BPM maakt auto's importeren naar Nederland onaantrekkelijk.
ronron1212
10 jaar geleden
Klopt tinus1969 bpm kan een behoorlijk bedrag zijn.