Geluidsoverlast door door triangel; wat zijn mijn rechten?

Onze buren hebben een triangel van schelpen in de tuin hangen. Dit maakt ontzettend veel lawaai 's nachts. We hebben al een paar keer gevraagd of dit ding misschien weg mag of ergens anders geplaatst kan worden. Helaas willen de buren dit absoluut niet. We kunnen er soms niet van slapen, met hoofdpijn en slapeloosheid als gevolg.
Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
SimonV
10 jaar geleden
Als het gemiddeld geluidsniveau 's nachts lager is dan 40 dB(A), heb je helaas verder geen rechten.
Je zou kunnen informeren of buurtgenoten er ook last van hebben en zo samen proberen je buren op andere gedachten te brengen.
Poet
10 jaar geleden
Misschien toch eens de politie bellen
SimonV
10 jaar geleden
Je zou kunnen proberen of Sleepsoft-oordopjes helpen (Als het geluid van de schelpen niet te hoog is).
Ca. € 12,- en je doet er een klein jaar mee. http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/sleepsoftplus/
http://www.kieskeurig.nl/oordopjes/alpine/sleepsoft_1_set/prijzen/bezorgen/1096789
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou contact opnemen met de wijkagent,misschien dat hij kan bemiddelen hierin of zelfs het ding verbieden als het teveel kabaal maakt.
Bordensteker
10 jaar geleden
Als je hinder ondervindt van je buren, en ik begrijp in deze volledig het idiote van een volkomen nutteloos ding dat in de hele buurt hoorbaar is, ik bedoel, het is iets anders dan dat de trap van de bovenburen gehorig is, dan kan het serieus helpen om op betere voet met hen te komen staan.
Soms biedt zich zoiets ineens langs een omweg aan: hun auto start niet meer, en jij weet de oplossing.
Of ze krijgen een bepaald fietstas-rek niet goed op de bagagedrager bevestigd, en je ziet ze daarmee tobben.
Als je dan enigszins behulpzaam kunt zijn, desnoods door je alleen méé over het probleem te buigen, ook al weet je zelf ook geen oplossing, dan kun je ineens een betere verstandhouding krijgen. Daarna gaan ze meestal vanzelf meer rekening met je houden, en bovendien helpt het bij jou ook enorm dat je nu meer op speaking terms bent, en hopelijk ook dat je altijd gepoogd hebt om hoffelijk te blijven, ook in de periode voorafgaand aan die ene bijzondere kans. Maar ik geef graag toe dat er ongelooflijke klootzakken en horken bij kunnen zijn. Met sommige buren is geen land te bezeilen! Windklepels, luid slaande antieke klokken in een gehorig huis, blaffende honden ...
In die gevallen kun je wellicht iets met de wijkagent proberen. In een beschaafd land zouden windklepels verboden moeten zijn ... sommigen lijken echter te denken dat beschaving juist is dat alles maar moet mogen ... Wat ook goed helpt: er zijn altijd wel dingen waar jij helemaal geen last van hebt, maar anderen wél. Door te beseffen dat dat ook in jouw brein zo kan werken, kun je geleidelijk aan minder hinder gaan ervaren van een storend geluid.
Dat gaat niet snel, maar als je je niet tegen die gedachte verzet, is het een prettiger vooruitzicht dan elke keer een verhuizing te moeten overwegen. Enne, je kunt ook nog een andere weg bewandelen. Als je zelf een windklepel koopt, of zelfs eentje maakt van een paar oude lepels en andere rommel die als klepel in de wind kan wapperen en rammelen, dan gaan de buren zich misschien wel juist aan jouw geëmmer storen, want een beetje genieten van hun schelpjes is er dan natuurlijk niet meer bij. Ik weet echter niet hoe dat dan af kan lopen ... als je zo de buurt mobiliseert verandert er misschien wat!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik mag het niet zeggen...dus formuleer ik het anders en dan mag ik het wel zeggen. Kan je dat ding niet laten verdwijnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Verhuizen is geen optie, het is een rijtjeshuis (5 onder 1 kap) in een nieuwbouwwijk. We hebben gelijktijdig de sleutel ontvangen, maar wij zijn er binnen een maand ingetrokken en zij na een half jaar. De slaapkamer op een andere plek inrichten is ook lastig, we hebben namelijk op maat gemaakte inbouwkasten laten plaatsen en ook ons bed is aan de muur bevestigd. We hebben gevraagd of er zaken zijn waar zij zich aan stoorden. Zij noemden het plastig dat over onze schommelstoel is geplaatst. Hierop hebben wij geantwoordt dat we dit niet wisten, maar meteen zouden oplossen!
Als reactie hierop kregen we: nee dat hoeft niet, daar hebben we niet om gevraagd. Het was maar een voorbeeld van geluiden 's nachts. Ook heb ik weinig zin om de buren terug te ' pesten' . Het komt wel in je op, maar ik zou het nooit doen omdat ik mijn buren graag te vriend wil houden.

Antwoorden (2)

Zolang ze niet meer als 75 dB produceren kan je er geloof ik niks aan doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, hoe kan je dit meten ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een dB meter je kan ze kopen via bax-shop.nl maar ik heb geen idee wat de prijs is. Er is ook een android appje voor maar dat werkt niet zo goed als een dB meter.
SimonV
10 jaar geleden
Er zijn bedrijven die dit doen. De apparatuur is nogal prijzig.
SimonV
10 jaar geleden
Zoals http://www.1232.nl/index.php/onderzoek-en-metingen
De rijdende rechter heeft hier ooit uitspraak over gedaan. De uitspraak luidde (tegen de fam. Roest:)

"Roest wordt verplicht om de in deze procedure bedoelde windgongs gedurende de maanden oktober tot en met maart te verwijderen en verwijderd te houden, althans dusdanig vast te zetten en vastgezet te houden, dat deze geen geluid meer kunnen veroorzaken.
Bij het niet nakomen van deze verplichting, die ingaat op de vijfde dag na heden, verbeurt Roest ten gunste van Velde een boete van € 25,- voor elke dag of gedeelte van een dag, dat deze overtreding voortduurt, zonder dat daartoe enige verdere aanmaning noodzakelijk is, dit tot een maximum van € 5000,--.
Het mogelijk meer of anders gevorderde wordt afgewezen. "

Kortom, de helft van het jaar mag het ding niet klingelen. Het is heel opmerkelijk dat dat in de winter is, want in de zomer zit je in de tuin en heb je de ramen open. Maar de RR heeft gekozen voor de winter, want " Dan zitten Roest en zijn vrouw immers veelal binnen, waar zij in redelijkheid niet of nauwelijks zullen kunnen genieten van het “rustgevende” geklingel van de windgongs. "

Lees de hele uitspraak hier:
http://www.geluidnieuws.nl/2005/feb2005/windgong.html
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkbaar zijn er meerdere gevallen. http://www.openbareorderecht.nl/index.php/geluidsoverlast-door-buren-civielrechtelijk-met-succes-aangepakt/ http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBSGR:2011:BQ7741
Poet
10 jaar geleden
Het gaat om de volgende wettelijke artikelen, zo blijkt uit de uitspraken: Art 5:37 Burgerlijk wetboek:
"De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer ........" En art 162 van het WVS zegt dat: "Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen ..... in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt." Het gaat dus niet perse om een bepaald aantal decibels maar ook het karakter van het getingel kan een rol spelen als een rechter het veroorzaken daarvan inschat als iets dat niet in het maatschappelijke verkeer betaamt. En dat gebeurt dus wel blijkens de jurisprudentie. Maar het is uiteraard van de zotte dat over zo'n onbenullig Xenosding een dure rechtzaak gevoerd zou worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het ook,maar je kunt er maar gestoord van worden omdat je niet kunt slapen hierdoor en als de enige gang naar de rechter is dan moet je wel. Ik denk dat ik het ding zelf eraf had getrokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!! Hier zou ik wel wat mee kunnen :) Het ding er zelf afhalen zou ik ook wel willen haha, maar ik hecht ook waarde aan een goede verstandhouding met de buren. We zullen nogmaals met ze (proberen) te praten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als ze hem 's nachts maar zouden vastbinden of weghalen, dan mag hij overdag wel tingelen - zou zoiets een oplossing kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb ik dus gevraagd, maar als reactie krijg ik: ja ik heb dat ding voor mijn rust en ontspannening. Misschien kunnen jullie daar ook rekening mee houden?? m.a.w. ze kan 's nachts niet slapen zonder haar triangel / windgong
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan zou je haast een geluid gaan zoeken waar ZIJ niet van kan slapen, en dat de hele nacht zachtjes afspelen in je tuin...