ik heb een discus vis gekocht nu blijkt hij ernstig ziekte zijn hoe sta ik wettelijk ?

ik heb een discus vis gekocht twv 100 euro nu een week geleden bij een kweker thuis wel met kvk nummer . hij garandeerde dat deze vis geheel gezond was nu is het probleem dat de vis niet meer wil eten sterk vermagerd is en flagelaten(darmparasiet) bij zich draagt ik heb op meerdere manieren hem willen benaderen maar negeert mij volkomen hoe sta ik wettelijk nu in mijn schoenen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even afgezien van het juridische aspect
Zet de discus in een quarantainebak zonder filter en veel (lucht) beweging en voer de temperatuur op tot 32 graden
Haal bij een speciaalzaak metrodinazol of spirohexol van JBL
3 dagen kuur, water vefversen en 3 dagen rust en vervolgens weer 3 dagen kuren. Water weer verversen en nog een week op 32 graden houden. Dan kan de temp weer langzaam afgebouwwd worden en de vis weer in het gewone aquarium gebracht worden Bronnen:
- http://discuscompleet.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan ik ook flaggelol gebruiken van sera ?

Antwoorden (5)

Volgens mij heb je geen rechten als levende have van eigenaar is verwisseld.
Op de doosjes van bij dierenzaken gekochte vogels staat dit standaard vermeld.
Zeker bij zulke kwetsbare dieren als b.v. vissen en vogels houdt de aansprakelijkheid van de verkopende partij op als het betreffende dier is betaald en overhandigd.
10 jaar geleden
Natuurlijk heb je rechten, niet anders dan een gewoon artikel waar je minimaal 6 mnd garantie op moet hebben: http://www.rtl.nl/programma/injerecht/aflevering4.xml

Toegevoegd na 48 seconden:
http://www.eccnederland.nl/nl/nieuws/garantie-op-dieren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst dit: had je al andere discusvissen? Want hoe dan ook, als de verkoper kan aantonen dat het je eigen schuld is dat het dier ziek is geworden kan je dag zeggen tegen je garantie. En ja, het zou zomaar kunnen dat je andere discusvissen je nieuwe aanwinst hebben 'aangestoken'.

Ga zelf niet beginnen experimenteren nu. Ga naar een gespecialiseerde dierenarts (houdt het bewijs van dat bezoek bij!!!). Je zal een diagnose nodig hebben en de voorgeschreven behandeling strikt moeten volgen (houdt ook het voorschrift bij!). Want ook dat is belangrijk in zake garantie bij dieren.

Als je dit allemaal opvolgt dan zou je normaal sterk in je schoenen moeten staan. Neem dan opnieuw contact op met de verkoper. Krijg je dan alweer het deksel op de neus, neem dan contact op met de geschillencomissie.

En tot slot: vermijd deze onzekerheid in de toekomst: vraag een garantiebewijs aan de verkoper voor je een vis aanschaft!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf 10 jaar in een dierenspeciaalzaak gewerkt , jaren terug, maar op dieren was /is geen garantie te geven.
Niemand kan bewijzen dat er onderweg of ergens anders iets is misgelopen
Zeker bij vissen is het raadzaam om ze in de winter niet lang buiten het aquarium te houden , de vraag is nu , hoelang heeft de koper er mee rond gelopen voor hij thuis was ?? Nog wat boodschapjes misschien gedaan gelijkertijd , hoe heeft de koper de vissen laten acclamatiseren voor hij ze in het aquarium deed ?
Dit zijn allemaal aandachtspunten waar op gelet moet worden en daar heeft de winkel/verkoper totaal geen overzicht over hoe u er mee om gegaan bent, en daarom wordt er op levende have geen garantie vaak gegeven zoals vogels en vissen , het is heel moeilijk bewijslast te krijgen wie de verantwoordelijke er voor is omdat de verkoper dus nadat je uit de winkel bent vertrokken totaal niet weet wat je er mee gedaan hebt. Het is daarom ook van groot belang dat jezelf aanwijst welke vis je wilt hebben , je kiest dan toch geen zieke vis uit ? Als een vis ziek is dan kun je dat duidelijk zien. Het is gewoon goodwill van de winkelier als hij de vis vergoed of als je een nieuwe vis krijgt , want zeg nu zelf hoe moet u het aannemelijk maken bij de winkelier dat u er niets aan kan doen ?? Het water in het aquarium kan ook wel niet goed zijn , wie weet , er spelen zoveel factoren mee dat het niet te doen is voor een winkelier om iedereen zomaar op z´n blauwe ogen te geloven.
Vandaar dat ik ook zeg, het is goodwill van de winkelier als hij u ter wille wil zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je kunt lekker blijven roepen dat er geen garantie op te geven is maar de wet is gelukkig wel veranderd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als koper zul je dan eerst moeten bewijzen dat het om een
consumentkoop gaat , als de koper dat kan bewijzen kan hij er mee naar de rechter , die zal dan eerst kijken of een garantie op dit dier gegeven kan worden , zo ja , dan heb je een garantie op het dier ,maar daarmee staat ook nog niet vast dat de verkoper alle (on)kosten moet vergoeden , het is zelfs zo als je extra onkosten ook nog vergoed wilt krijgen dan zul je als koper ook nog moeten bewijzen dat de verkoper verantwoordelijk is door nalatigheid. En u ziet wel , het zal ondertussen een zeer dure grap worden als je de rechter er bij haalt.
U als koper kan vragen als je er samen niet uitkomt of de winkelier bij een geschillencommissie is aangesloten , zo ja dan kun je het probleem daar bij neer leggen , maar is die geschillencommissie er niet zul je naar de rechter moeten en de partij die naar de rechter stapt zal alles moeten bewijzen , de tegenpartij hoeft zich alleen maar te verdedigen. En vanwege dat het over een bedrag gaat waar je je beter kunt afvragen , wil ik er honderden euro´s tegen aan gooien voor een rechtzaak of ben ik dan veel duurder uit .
In de meeste gevallen is een nieuwe vis kopen goedkoper dan de rechter inschakelen met het risico dat de rechter de verkoper ook gedeeltelijk nog in het gelijk stelt. Vandaar dat men eigenlijk nooit garantie geeft op vogels en vissen In de tijd dat ik zelf nog in de winkel stond weet ik wel dat er nooit moeilijk werd gedaan als een vis dood was gegaan binnen 1 week. Ze kregen zo een nieuwe mee , maar dat is gewoon goodwill en service van de winkelier ,niet iedere winkelier wil dat doen. Heb je het over honden of katten dan is het een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, passantje, verdiep je eens in de nieuwe wet want wat je zegt slaat nergens op.
Ik begrijp dat het hier gaat om een professionele handelaar (wat erop lijkt, aangezien hij een kvk nr heeft), sta je redelijk sterk. Je hebt nl. kopersbescherming, wat betekent dat de verkoper moet aantonen dat het dier ziek is geworden NA de aankoop, anders is hij aansprakelijk en moet hij de schade betalen of het dier terugnemen.
Nu heb ik geen verstand van vissen en weet niet hoe lang het duurt, voor zo'n besmetting zich uit, maar als dat doorgaans langer is dan een week, dan sta je sterk en zou je met succes kunnen reclameren.
Bij aankoop van een particulier is dat anders. In dat geval ligt de bewijslast bij jou. Wat in dit geval misschien ook niet zo moeilijk is, maar je moet aantonen dat het dier al besmet was bij aankoop en dat je dat niet had kunnen zien (verborgen gebrek). In dat geval hangt het dus af van de bekende incubatietermijnen.

Het valt me op dat je blijkbaar bij een prof koopt, maar bij hem thuis, wat kan zijn (hoeft niet hoor, maar toch...) dat hij zijn verkoopactie wil aanmerken als particulier en dat hij hij daarmee bewust probeert onder die kopersbescherming uit te komen.
Dan wordt het een lastige; ookal kan je je gelijk aantonen dan nog heb je je geld niet terug. En wie gaat er nou voor 100 euro naar de rechter? Hooguit kan je je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) erop zetten voor het betere blufwerk.