Wat is de precieze straf voor het bezit en/of kweken van wiet als minderjarige?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Allereerst moet je buiten het gedoogbeleid vallen, dat is maximaal vijf wietplanten en maximaal vijf gram softdrugs. Als je daaronder valt moet je de planten en/of drugs wel afgeven, maar wordt je meestal niet vervolgt.
Wanneer er wel vervolging plaats vindt zal een jeugdrechter een passende straf bedenken. Wat dit precies inhoudt is moeilijk te zeggen, ik heb gezocht op uitspraken maar heb niets kunnen vinden.
Volgens het 'normale' strafrecht zou je vaak uitkomen rond een jaar gevangenisstraf waarvan een deel voorwaardelijk afhankelijk van je verleden. Zo'n straf zal niet snel worden gegeven bij het jeugdrecht. Bij het bezit van veel drugs en/of het kweken daarvan zal bureau Halt te licht zijn. Wat een reële mogelijkheid is, is een zogenaamde GBM maatregel al dan niet in combinatie met een taakstraf. Een GBM maatregel staat voor Gedrags Beïnvloedende Maatregel en wordt vaak gebruikt om bepaalde acties in de toekomst te voorkomen en van deze maatregel wordt regelmatig gebruik gemaakt. Verder zal je dan ook te maken krijgen met de jeugdreclassering, die ervoor zorgt dat je op het rechte pad blijft. Je zult ook Justitiële Documentatie krijgen (voorheen strafblad), wat een verklaring van goed gedrag kan belemmeren.